Hög vaccinationstäckning i gruppen 65-plus i stadsdelar och kommuner

I Region Stockholm har alla kommuner nått en vaccinationstäckning på över 80 procent med en första dos, och den senaste stadsdelen att passera 80 procent är Skärholmen.

I Region Stockholm är 87,8 procent av gruppen 65-plus vaccinerade med minst en dos och 79,8 procent är färdigvaccinerade. Och med stadsdelen Skärholmen nu över 80 procent vaccinationstäckning finns endast ett område kvar med en vaccinationstäckning under 80 procent – Rinkeby-Kista med 78,6 procent.

- Vaccinationstäckningen fortsätter att öka i hela länet i alla åldersgrupper, och det är både glädjande och viktigt att nu också Skärholmen passerar 80 procent med en första dos. Den ger ett visst skydd mot allvarlig sjukdom och sjukhusvård, men för att få ett fullt skydd är det helt centralt att också ta den andra dosen, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Vi ser ett stort intresse att vaccinera sig, även i områden där täckningen ökar något långsammare, och de allra flesta vill vaccinera sig och skaffa sig ett skydd mot covid-19. För att öka andelen ytterligare i just Rinkeby har vaccinbussen som först var tänkt för Tensta och Husby nu även en hållplats i där.

Bakgrund

Sedan januari har Region Stockholm genomfört flera insatser för att förstärka vaccinationstäckningen i vissa områden, till exempel genom vaccinationsbussar, webinarier på olika språk, infohubbar och hälsoinformatörer. Alla invånare ska ha lika möjlighet att ta ställning till erbjudandet om vaccination. Därför sker informationen på en rad språk, med flerspråkiga hälsoinformatörer och med informationstjänster som 1177.se och telefonbokning på tio olika språk.

Aktuell information om vaccinationerna mot covid-19 finns på 1177.se