Följ råden även efter lättnader i restriktionerna

Från den 1 juli införs vissa lättnader i Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att begränsa spridningen av covid-19, medan andra rekommendationer fortfarande gäller oavsett om du är vaccinerad eller inte.

- Livet blir lite lättare nu, men covid-19 är inte borta. Inte heller risken att bli sjuk eller i värsta fall avlida. Därför är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig nu, innan smittan kanske tar fart igen till hösten, säger Elda Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.

Tack vare att smittspridningen minskat under flera veckor har flera av de krav som ställts för att lätta på restriktionerna uppfyllts. Därför har Folkhälsomyndigheten ändrat rekommendationerna på flera punkter från den 1 juli.

- Det är glädjande men vi måste fortsatt följa de grundläggande råden för att smittspridningen inte ska ta fart igen för att restriktionerna lättar, säger Elda Sparrelid.

De fyra grundläggande råden - även för dig som är vaccinerad

1. Stanna hemma om du har symtom och ta covid-prov om symtomen varar mer än 24 timmar.
  2. Undvik trängsel och håll två meters avstånd så ofta du kan
  3. När/om du umgås med andra: gör det i mindre grupp och helst utomhus.
  4. Alla som kan ska arbeta hemifrån

En bidragande orsak till att både smittspridningen och antalet sjukhusinläggningar minskar är att mer än hälften av stockholmarna har fått minst en dos vaccin mot covid-19. Vaccinationen tar inte semester.

- Det är viktigt att så många som någonsin är möjligt vaccinerar sig och tar både den första och andra sprutan. Med en ännu högre vaccinationsgrad kan vi förhoppningsvis se fram emot ytterligare steg mot ett mer normalt liv, säger Elda Sparrelid.