Ytterligare område över 80 procent vaccinationstäckning i Region Stockholm

I Region Stockholm har majoriteten av alla stadsdelar och kommuner nått en vaccinationstäckning på över 80 procent med en första dos i gruppen 65-plus. Den senaste stadsdelen att passera 80 procent är Spånga-Tensta och nu är det två områden med en liten bit kvar.

I Region Stockholm är drygt 86 procent av gruppen 65-plus vaccinerade med minst en dos. Och med Spånga-Tensta över 80 procent vaccinationstäckning finns nu två områden kvar med en vaccinationstäckning under 80 procent – Skärholmen och Rinkeby-Kista med 78,1 procent respektive 75,9 procent vaccinationstäckning.

- Det är ett det är ett stort intresse att vaccinera sig, även i de områden där vaccinationstäckningen ökar något långsammare. Vi ser inga tecken på att vaccinationsviljan skiljer sig väsentligt mellan olika områden, och de allra flesta vill vaccinera sig, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Vi fortsätter med olika kommunikationsinsatser samt ökar tillgängligheten till vaccination. Vi planerar att fortsätta hela sommaren med de här satsningarna och vaccinationsmottagningarna kommer att hålla öppet för att vaccinera både dos 1 och dos 2.

Sedan januari har Region Stockholm genomfört flera insatser för att förstärka vaccinationstäckningen i vissa områden, till exempel genom vaccinationsbussar, webinarier på olika språk och infohubbar. Alla invånare ska ha lika möjlighet att ta ställning till erbjudandet om vaccination. Därför sker informationen på en rad språk, med flerspråkiga hälsoinformatörer och med informationstjänster som 1177.se och telefonbokning på tio olika språk.

- Vaccinationen är ett viktigt sätt att minska smittspridningen och risken för allvarlig sjukdom. Därför är det avgörande att vi skapar en bra vaccinationstäckning i hela länet, avslutar Magnus Thyberg.

Aktuell information om vaccinationerna mot covid-19 finns på 1177.se.