Särskilda regionala rekommendationer upphör

Region Stockholms särskilda regionala rekommendationer med anledning av covid-19 pandemin gäller till och med 13 juni och upphör därefter. Fortsatt gäller samma nationella rekommendationer som i övriga landet – både för vaccinerade och för dem som ännu inte hunnit få sitt vaccin.

De regionala särskilda rekommendationer med anledning av covid-19 som funnits för Stockholms län sedan 29 oktober upphör att gälla efter den 13 juni. Antalet fall av covid-19 minskar i Stockholms län, liksom antalet patienter som är så sjuka att de är i behov av sjukhusvård.

-Vi kommer att upphöra med regionala rekommendationer för Stockholms län, efter den 13 juni. Men det är fortfarande mycket viktigt att vi följer Folkhälsomyndighetens nationella rekommendationer, säger Maria Rotzén-Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm.

Nu gäller följande råd fram till den 1 juli, både för den som fått vaccin och den som ännu inte fått erbjudande om vaccination:

• Om du eller någon i hushållet har symtom rekommenderas att, om möjligt, alla stannar hemma. Ta prov om symtomen vara mer än 24 timmar.
  • Undvik trängsel och håll avstånd – 2 meter gäller både utomhus och inomhus.
  • Minimera kontakter med andra utanför det egna hushållet.
  • Tvätta och sprita händerna ofta och noga.
  • Alla som kan ska arbeta hemifrån.