Region Stockholms klimatpåverkan har minskat med mer än 50 procent

Resultaten för 2020 års uppföljning av Region Stockholms miljöarbete visar att Region Stockholms övergripande klimatpåverkan fortsätter att minska. Totalt ses en minskning om 55 procent sedan 2011, och gentemot 1990 är utsläppen av växthusgaser 72 procent lägre. Det överträffar EUs mål om 20 procent och Sveriges mål om 40 procent minskning till 2020.

Utsläppen av växthusgaser har beräknats till 110 000 ton koldioxidekvivalenter för 2020, vilket alltså är mindre än hälften av utsläppen 2011. Ungefär tre fjärdedelar av utsläppen kommer från kollektivtrafiken, följt av utsläpp från fastigheter och övriga resor och transporter. Även om 2020 präglas av speciella omständigheter som gjort att utsläppen från exempelvis tjänsteresor minskat kraftigt, visar siffrorna att det är det långsiktiga och dedikerade miljöarbete som Region Stockholms verksamheter och bolag genomfört som mest bidrar till minskningarna.

Viktiga åtgärder som bidragit till den stora minskningen är övergång till förnyelsebara drivmedel inom kollektivtrafiken och förnybar energi inom regionens fastigheter samt energieffektivisering inom fastigheter och trafik. Energianvändningen i fastigheter har minskat med 16 procent vilket överträffar målet om tio procents minskning till 2021. Beräkningen av klimatpåverkan från energianvändning sker utifrån ett livscykelperspektiv, där även produktion och distribution ingår. Klimatpåverkan från användandet av anestesigaser har minskat med 53 procent, vilket överträffar målet om 40 procents minskning.

Det känns fantastisk att det arbete våra verksamheter lagt ned gett så stor mätbar effekt, det bådar gott inför 2022 då vi ska slutredovisa våra miljömål och 5 års miljöarbete för Region Stockholm, säger Kristian Hemström, enhetschef för miljö på regionledningskontoret.

Region Stockholm har knappt 7 månader på sig att slutföra arbetet med att uppnå de ambitiösa målen i miljöprogram 2017-2021 och verksamheterna jobbar aktivt med de 24 olika indikatorerna inom allt från ekologisk mat till hållbara inköp och miljövänliga byggmaterial.

- Jag är väldigt stolt över senaste årets resultat. Det är stärkande inför att vi nu tar ett samlat grepp kring miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet i en hållbarhetspolicy och en hållbarhetsstrategi, säger Tomas Eriksson, miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.