Region Stockholm startar tre nya vaccinationsmottagningar – Farsta, Vallentuna och Hallstavik

Den här veckan startar ytterligare tre vaccinationsmottagningar i Region Stockholm – Farsta, Vallentuna och Hallstavik. Totalt finns då 30 vaccinationsmottagningar som vaccinerar mot covid-19. Parallellt med vaccinationsmottagningarna sker även vaccinationer vid vårdcentraler, vissa akutsjukhus och vid två vaccinationsbussar.

Det var i slutet av april som Region Stockholm öppnade länets första vaccinationsmottagningar. Då var det fyra, och nu, två månader senare, har antalet utökats till 30 med bred spridning över hela länet.

Under vecka 22 öppnade sex nya enheter och den här veckan öppnar ytterligare tre – en i Farsta, en i Vallentuna och en i Hallstavik. Enheterna drivs av Svea Vaccin respektive Prosalus.

- Den här veckan rullar vi ut ytterligare tre vaccinationsmottagningar från Farsta i länets södra del till Vallentuna och Hallstavik i de norr. Genom nya mottagningar gör vi vaccination mot covid-19 ännu mer tillgänglig, vilket är väldigt viktigt eftersom vi behöver skapa ett brett skydd i hela samhället, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Nu har vi 30 vaccinationsmottagningar i länet plus två vaccinbussar, men vi stannar inte där. Fler enheter, både mobila och stationära, kommer att öppna kommande veckor.

Aktuell information om vaccinationsmottagningar och vaccination mot covid-19 finns på 1177.se.