Region Stockholm öppnar ytterligare tre vaccinationsmottagningar

Den här veckan har Region Stockholm öppnat en vaccinationsmottagning i Gustavsberg och en i Nynäshamn. Den 7 juli öppnar ytterligare en vaccinationsmottagning, och då i Ösmo. Vaccinbokningen mot covid-19 är öppen för personer födda 1991 och tidigare och sker via appen Alltid öppet, eller via den kompletterade telefontjänsten.

De nya vaccinationsmottagningar som nu öppnar för allmänheten drivs av Gustavsbergs vårdcentral samt av Capio Vårdcentral Nynäshamn och Capio Vårdcentral Ösmo. Från den 7 juli finns då 36 vaccinationsmottagningar spridda över länet samt fyra vaccinbussar med hållplatser i Botkyrka, Södertälje, Tensta, Husby, Rinkeby, Ekerö och Upplands-Bro. Parallellt vaccineras också via vårdcentraler och vissa akutsjukhus.

- Det är ett stort intresse för att vaccinera sig mot covid-19 och i länet har uppåt 60 procent av den vuxna befolkningen nu fått en första dos. För att hålla fortsatt högt tempo är tillgänglighet viktigt och därför startar vi nu ytterligare tre vaccinationsmottagningar, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och uppmanar:

- Ta vaccinet när det är din tur, och se till att ta både den första och andra dosen. Att så många som möjligt är fullvaccinerade när vi går in i hösten är helt centralt för att vi ska lyckas undvika hög smittspridning och många allvarligt sjuka.

De nya vaccinationsmottagningarna ligger på Chamottevägen 10 i Gustavsberg, Idunvägen 1 i Nynäshamn och Birkavägen 1 i Ösmo. Aktuell information vaccinationsmottagningar och vaccination mot covid-19 finns på 1177.se.