Räkna ut när det är dags för andra vaccindosen med dos 2-kalkylatorn

I Region Stockholm får alla som vaccinerats på en vaccinationsmottagning ett sms när det är dags att boka den andra vaccindosen mot covid-19. För att veta när det är dags lanseras nu en dos 2-kalkylator som visar vilken vecka då den andra dosen kan bokas. För att göra uträkningen krävs bara datum för den första dosen och vaccinsort.

I Region Stockholm bokas vaccinationer mot covid-19 i huvudsak via appen Alltid öppet och de tidsintervall som rekommenderas mellan den första och den andra dosen har bestämts av Folkhälsomyndigheten.

För vaccinerna från Moderna och Pfizer/Biontech rekommenderas just nu sju veckor för personer som vaccinerat sig efter den 1 juni och sex veckor om man vaccinerat sig innan dess. För Astra Zenecas vaccin gäller nio till tolv veckor. Ett sms med erbjudande om den andra dosen skickas ut ungefär en vecka innan det är dags att ta den andra dosen.

- Genom dos 2-kalkylatorn gör vi det nu enklare för länets invånare att veta när det är dags att boka den andra dosen. Intresset för att ta den andra dosen är stort och vi kan se att uppemot 50 000 sms skickas ut varje vecka, och antalet kommer att öka framöver i takt med att allt fler behöver den andra dosen, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Personer som bokat vaccintid via Alltid öppet får alltså ett sms när det är dags att boka den andra dosen. Om ett sms av någon anledning inte kommit fram går det bra att logga in i appen och se om det finns ett ”personligt erbjudande”. Personer som bokat vaccinationstid via telefontjänsten kan via kalkylatorn se vilka vecka det är dags att boka tid för den andra dosen.

- När man vaccineras med den första dosen reserveras den andra dosen i systemet, så personer som ska ta den andra dosen konkurrerar alltså inte med personer som ska få sin första dos. Antalet tider för både den första och andra dosen läggs ut löpande och finns inga lediga tider är det viktigt att försöka igen senare, säger Magnus Thyberg, och avslutar:

- Att ta den andra dosen och bli fullvaccinerad är väldigt viktigt, så planera gärna semestern efter när det är dags att ta den andra dosen. Och då kan den nya kalkylatorn vara till bra hjälp.