Planera din vaccination mot covid-19 i sommar

Vaccinet mot covid-19 fördelas efter befolkningen och därför är det viktigt att vaccinera sig i regionen där man är folkbokförd. Region Stockholm rekommenderar nu alla att planera för vaccination under sommaren och vaccinera sig i sin hemmaregion.

Vaccinationerna mot covid-19 kräver noggrann planering från regionerna och de doser som Folkhälsomyndigheten fördelar ska gå till invånarna i respektive län.

- Nu närmar sig sommaren och då planerar många för semester, kanske i en annan del av Sverige eller till och med i ett annat land. Men den här sommaren är extra viktig om vi ska lyckas att trycka tillbaka pandemin. Lägg därför gärna in vaccination mot covid-19 i semesterplanerna, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Eftersom vaccinet fördelas efter befolkningen så finns vaccinet för stockholmare i Region Stockholm. Bor du i en annan region finns ditt vaccin där. Det gäller både den första och den andra dosen.

Om du bor i länet så kommer det gå att vaccinera sig under hela sommaren, och det är inte farligt att dröja ytterligare någon vecka med att ta sin andra dos. Uppdaterad information om vaccinationsmottagningarna och vaccinationer mot covid-19 finns på 1177.se.