Ny vaccinbuss startar i Region Stockholm – placeras i Tensta och Husby

Idag den 16 juni startar Region Stockholm ytterligare en vaccinbuss. Bussen kommer att alternera mellan Tensta och Husby, ha kapacitet för cirka 1 500 doser i veckan och fokusera på att erbjuda den första dosen. Vaccinationen kräver rätt ålder, just nu vaccineras personer födda 1986 och tidigare, men ingen förbokning behövs.

I Region Stockholm är nära 87 procent av gruppen 65-plus vaccinerade mot covid-19 och nästan alla stadsdelar och kommuner har nått över 80 procent. Men för att skapa en så hög vaccinationstäckning som möjligt i hela länet startar idag ytterligare en vaccinbuss utan krav på förbokning. Invånare kan besöka bussen, fylla i en hälsodeklaration, registrera sig och därefter vaccinera sig.

Vaccinbussarna vänder sig huvudsakligen till invånare som inte har möjlighet att boka vaccination via appar eller telefon och de tar även emot personer som saknar personnummer och legitimation. Förutsättningen är att de tillhör rätt åldersgrupp, alltså är födda 1986 eller tidigare.

- Vaccinbussarna är ett bra komplement till regionens vaccinmottagningar och sedan några veckor rullar de i både Botkyrka och Södertälje, och har fått god respons och väckt stort intresse. Med bussarna gör vi det enkelt att vaccineras i sitt närområde, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Med ökad vaccination kan vi minska smittspridningen av covid-19 och risken för allvarlig sjukdom. Därför är det viktigt att vi skapar en bra vaccinationstäckning i hela länet och vaccinbussarna bidrar till att öka tillgängligheten till vaccination ytterligare.

Vaccinbussen som nu ska alternera mellan Tensta och Husby har öppet vardagar klockan 11.00 till 17.00 och på helger klockan 11.00 till 15.00. Den kommer att stå parkerad på Tenstaplan 2 i Tensta onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar och på Oslogatan 4 i Husby måndagar, tisdagar och söndagar

Vaccinbussarna kompletterar länets större vaccinationsmottagningar som vaccinerar huvuddelen av invånarna i fas 4. Vaccinmottagningarna är spridda över länet så att invånarna erbjuds en nära och smidig vaccination. Aktuell information om vaccinmottagningar och vaccinations finns på 1177.se.