Nu kan gravida 35 år eller äldre boka tid själva för vaccination mot covid-19 i Region Stockholm

Kvinnor som är gravida efter den tolfte graviditetsveckan och som är födda 1986 eller tidigare kan nu själv boka tid för vaccination mot covid-19. Bakgrund är en rekommendation från Folkhälsomyndigheten om att gravida från den trettonde graviditetsveckan kan vaccinera sig och få ett skydd mot sjukdomen. Gravida utan riskfaktorer vaccineras i åldersordning, precis som andra inom allmänhetens vaccination.

Den som är gravid och i riskgrupp och/eller äldre än 35 år har rekommenderats vaccination sedan i slutet av april. Många har vaccinerats via sin vårdcentral. Gravida som är 35 år eller äldre (född 1986 eller tidigare) kan nu välja att gå till en vaccinationsmottagning istället för till vårdcentral. Bokningen sker i appen Alltid öppet, som numera tar emot bokningar från gravida om de har rätt ålder inne.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccination för alla som är gravida i andra eller tredje trimestern, alltså efter den tolfte graviditetsveckan. Gravida utan riskfaktorer och under 35 år vaccineras i åldersordning inom allmänhetens vaccination, alltså fas 4, och kan därmed ännu inte boka tid via appen Alltid Öppet eller via den kompletterande telefontjänsten.

Gravida med riskfaktorer men som ännu inte har åldern inne för bokning via appen eller telefonbokningen, kan antingen vänta på sin åldersgrupp eller kontakta en vårdcentral för bedömning om vaccinationen kan ske.

Som gravid och vaccinerad har man ett lika gott skydd som övriga befolkningen som blivit vaccinerad.

Om man är gravid och har haft bekräftad covid-19 (före eller under graviditeten) har man som regel utvecklat någon grad av immunförsvar och har därmed ett visst skydd mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Även då rekommenderas vaccination för den som är gravid, precis som för andra som varit sjuka i covid-19.