Krislägesavtalet slutar gälla 17 juni

I slutet av 2020 aktiverades krislägesavtalet för andra gången under covid-19-pandemin för att kunna bemanna intensivvården inom Region Stockholm. Nu har antalet patienter som behöver intensivvård minskat avsevärt och inga medarbetare är anvisade på krislägesavtalet. Den 17 juni beslutade Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona att på Region Stockholms begäran avaktivera krislägesavtalet inom Region Stockholms IVA-verksamheter från och med 17 juni. Detta skedde efter det beslut som togs i regionstyrelsen den 15 juni.

Under slutet av 2020 medförde pandemin en mycket ansträngd personalförsörjning inom framförallt regionens intensivvård. Krislägesavtalet reglerar medarbetarnas arbetsvillkor och ersättningar vid en krissituation. Avtalet har varit aktiverat för hela Region Stockholms intensivvårdsverksamhet, med undantag för TioHundra AB, sedan den 23 december 2020.

Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset AB har under vintern och våren haft medarbetare anvisade på krislägesavtalet. Totalt har 550 medarbetare varit anvisade under hela eller delar av perioden. Majoriteten av de anvisade är sjuksköterskor eller undersköterskor, ett fåtal administratörer och chefer har också omfattats av anvisningarna.

- Krislägesavtalet ska bara användas just när det är krisläge eftersom det inte är en hållbar och långsiktig lösning för våra medarbetare som gjort fantastiska insatser under hela pandemin. De senaste veckorna har antalet patienter med covid-19 som behöver intensivvård minskat kraftigt och Region Stockholm gick över till normalläge den 11 juni. Därför föreslår vi nu att krislägesavtalet ska avaktiveras från och med 16 juni, säger HR-direktör Ulrika Sundquist vid Region Stockholm.

Fakta om aktivering av krislägesavtalet

För att krislägesavtalet ska vara tillämpligt krävs att det föreligger ett krisläge i en region samt att regionen fattat beslut om det. Samt att styrelserna i Sveriges kommuner och regioner och Sobona (kommunala företagens arbetsgivarorganisation) fattar beslut. Krislägesavtalet reglerar villkor och ersättningar för arbetstagare som arbetar vid krisläge.

Läs mer om avtalets villkor hos Sveriges kommuner och regioner på SKR:s webbplats.