Bazaren och Järvaveckan samarbetar för fler unga vuxna i jobb

Idag öppnar digitala Bazaren Järvaveckan, med en gemensam satsning på att få fler unga vuxna i utbildning och jobb. I kölvattnet av pandemin har arbetslösheten ökat och det har blivit allt svårare för unga vuxna att ta steget in på arbetsmarknaden. Särskilt unga i utsatta områden Region Stockholm vill nu tillsammans med Järvaveckan bidra till att vända utvecklingen.

- Regionens aktörer kraftsamlar i spåren av Covid-19. Vi hoppas att samarbetet ska bidra positivt till kompetensförsörjningen och leverera jobb, utbildningar och stöd att starta eget till stockholmsregionens invånare, inte minst de boende i Järvaområdet, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör i Region Stockholm.

Bazaren - Sveriges största årliga mässa för jobb, utbildning och starta eget- är ett mångårigt samarbete mellan Region Stockholm, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen Stockholm, Nyföretagarcentrum och Stockholms stad. Huvudsyftet är att skapa möten som leder till jobb och utbildning. I år fokuserar Bazaren på just jobben, bl a har Arbetsförmedlingen skapat en specialanpassad version av Platsbanken på mässans plattform med jobbannonser som är riktade till Bazarens besökare.

Utställare är privata och offentliga arbetsgivare med rekryteringsbehov, utbildningsanordnare, samt företag och organisationer med rådgivning för att starta eget.

Bazaren pågår från 2 juni klockan 07.00 till 6 juni klockan 15.00.

Järvaveckan live direktsänder 100 digitala timmar från en studio i Rinkeby under demokrativeckan i Järva.