Trygghetskommissionen har överlämnat sin delrapport

Trygghetskommissionen, med en extern särskild utredare, har nu överlämnat sin delrapport till Region Stockholm.

Enligt beslut i budget 2019 ska regionen inrätta en trygghetskommission för att möjliggöra ett bredare grepp om trygghetsfrågorna i Region Stockholm. I september 2020 tillsatte regionstyrelsen vid Region Stockholm en Trygghetskommission med en parlamentarisk styrgrupp och en extern särskild utredare i form av forskaren och före detta polisen och chefen inom polisen Magnus Lindgren vid Stiftelsen Tryggare Sverige.

Trygghetskommissionens uppdrag är att belysa hur regionen kan ta initiativ som ökar tryggheten i Stockholmsregionen, både på kort och lång sikt. Arbetet utförs tillsammans med kommunala, regionala, statliga, privata och civila aktörer.

Delrapporten vars namn är ”Trygghet i fokus, en kartläggning av livskvalitetsbrott och otrygghet i Stockholmsregionen” överlämnades den 6 maj till Region Stockholm och ska anmälas i regionstyrelsen den 18 maj. Kommissionen ska även föreslå konkreta åtgärder för att stärka tryggheten i regionen och lämnar en slutrapport senast den 30 november 2021.