Region Stockholm passerar en miljon givna vaccindoser mot covid-19

Region Stockholm har nu passerat en miljon givna vaccindoser mot covid-19 samtidigt som över 40 procent av den vuxna befolkningen vaccinerats med minst en vaccindos. Region Stockholm vaccinerar just nu i fas 4 och personer som är födda 1976 och tidigare. Nästa åldersintervall är personer födda 1981 och tidigare.

Det har nu gått fem månader sedan Region Stockholm inledde vaccinationerna mot covid-19 på särskilda boenden för äldre. Vaccinationerna har de senaste veckorna gått snabbt framåt och i förra veckan öppnade bokningen för personer som är födda 1976 och tidigare. Planeringen för nästa åldersintervall pågår för fullt och bokningen beräknas öppna i månadsskiftet maj/juni.

- Jag är stolt över vad vi hittills lyckats åstadkomma och är riktigt glad över att så många stockholmare valt att vaccinera sig mot covid-19. Vi passerar milstolpar hela tiden, men att vi nu passerar en miljon doser känns rätt speciellt, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Vaccinationerna i Region Stockholms sker nu huvudsakligen vid någon av länets många vaccinationsmottagningar, enheter som är spridda runt om i länet. De kompletteras av vaccinering på vårdcentraler, på akutsjukhus och vid vaccinationsbussar.

- Vi arbetar hårt med att få en god spridning av vaccinationsenheter och vi har kommit ganska långt, men är inte klara än. Fler enheter, både mobila och stationära, kommer att öppna i både juni och juli, säger Magnus Thyberg, och avslutar:

- En hög tillgänglighet till vaccination är helt centralt. Därför behöver vi ha en god spridning och en hög kapacitet på våra vaccinationsmottagningar.

Aktuell lista på vaccinationsmottagningar och information om vaccinationer mot covid-19 finns på 1177.se