Region Stockholm öppnar två nya vaccinationsmottagningar – totalt 15 mottagningar öppna från vecka 19

Region Stockholm ökar kapaciteten och tillgängligheten till vaccination och startar två nya vaccinationsmottagningar – på Södermalm och i Rimbo. Totalt finns nu 15 vaccinationsmottagningar som vaccinerar mot covid-19. Parallellt vaccinerar också vårdcentraler och vissa akutsjukhus mot covid-19.

Vaccinationerna mot covid-19 fortsätter i högt tempo och i veckan öppnade Region Stockholm för gruppen född 1971 och tidigare att vaccinera sig mot covid-19. För att ytterligare öka tillgängligheten öppnar nu två nya vaccinationsmottagningar som ska drivas av två olika vårdgivare – PR Vård och Prosalus.

Totalt finns under vecka 19 och 20 en kapacitet på över 98 000 tider på vaccinationsenheterna och antalet tider uppdateras löpande.

Mottagningarna finns på Zinkensdamms IP på Södermalm samt i Sparbankshallen i Rimbo. Tidsbokning till de nya vaccinationsmottagningarna sker via appen Alltid öppet, och som komplement finns en telefonbokning för personer som av olika anledningar inte kan boka via digitala lösningar eller inte har Bank-id eller Freja e-id plus. Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Information om vaccinationsmottagningar mot covid-19 i Region Stockholm

Region Stockholm har just nu 15 vaccinationsmottagningar som vaccinerar allmänheten. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet, är spridda inom länet och tider bokas via appen Alltid Öppet med Bank-id eller Freja e-id plus. De som av olika skäl inte kan boka tid via en digital lösning kan boka tid via en särskild telefontjänst. Vaccinationsmottagningarna finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad.
  • Nacka Strandsmässan i Nacka.
  • Bredbyskolan i Rinkeby.
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18.
  • Zinkensdamms IP i Stockholms innerstad.
  • Sparbankshallen, Rimbo.

Tips inför vaccinationen

• Alla vaccinationer ska förbokas.
  • För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.