Region Stockholm öppnar mobila vaccinbussar för första dosen i Botkyrka och Södertälje

Den här veckan öppnar Region Stockholm två mobila vaccinbussar i länet – en i Botkyrka och en i Södertälje. Bussen i Botkyrka öppnade den 25 maj och bussen i Södertälje öppnar den 29 maj. Mottagningarna som vaccinerar första dosen har tillsammans kapacitet för cirka 2 000 vaccinationer i veckan. Det behövs inte någon förbokning utan invånare i rätt ålder, just nu 45-plus, kan komma till bussen, fylla i en hälsodeklaration, registrera sig och därefter bli vaccinerad.

I Region Stockholm är drygt 85 procent av gruppen som är 65-plus nu vaccinerade mot covid-19 och många stadsdelar och kommuner har nått över 80 procent. Men för att skapa en så hög vaccinationstäckning som möjligt i hela länet startar den här veckan två mobila vaccinationsenheter utan krav på förbokning.

Vaccinbussarna tar emot invånare som inte har möjlighet att boka vaccination via appar eller telefon och från och med nästa vecka kan de mobila vaccinbussarna också ta emot personer som saknar personnummer och legitimation. Förutsättningen är att de tillhör rätt åldersgrupp. I bussarna ges bara första dosen vaccin. Undantaget är de som får sin första dos vaccin i bussen, de kan komma tillbaka efter minst sex veckor för sin andra dos.

- Vi har ända sedan januari genomfört en rad olika insatser i områden där det kan vara svårt att nå fram med olika folkhälsosatsningar. De här insatserna har under de senaste månaderna intensifierats ytterligare och en viktig aktivitet är att enkelt kunna boka sin vaccination, men också att vaccineras i sitt närområde, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- För att minska smittspridningen och risken för allvarlig sjukdom är det viktigt att vi skapar en bra vaccinationstäckning i hela länet och då bidrar vaccinbussarna till att öka tillgängligheten till vaccination ytterligare.

Vaccinbussen i Botkyrka har öppet på vardagar klockan 11.00 till 17.00 och på helger klockan 11.00 till 15.00. Den kommer att stå parkerad i Alby (måndagar, tisdagar och söndagar), Fittja (onsdagar, torsdagar och lördagar) och Hallunda på fredagar.

Den mobila vaccinationsenheten i Södertälje öppnar lördagen den 29 maj och har öppet vardagar klockan 10.00 till 17.00 och på helger klockan 10.00 till 15.00. Placering av den mobila vaccinbussen i Södertälje planeras nu och kommer meddelas under fredag 28 maj.

De mobila vaccinationsenheterna kompletterar länets större vaccinationsmottagningar som vaccinerar huvuddelen av invånarna i fas 4. Vaccinmottagningarna är spridda över länet så att invånarna erbjuds en nära och smidig vaccination. Aktuell information om vaccinmottagningar och vaccination finns på 1177.se