Region Stockholm inför sju veckors dosintervall för vaccinerna från Pfizer/Biontech och Moderna

Region Stockholm justerar nu dosintervallet för vaccinerna mot covid-19 från Pfizer/Biontech och Moderna. För vaccinationer som görs från och med den 1 juni gäller att dos två ska tas sju veckor efter den första dosen. För den som vaccinerats före den 1 juni gäller fortsatt sex veckor mellan den första och andra vaccindosen.

Bakgrunden till beslutet är en ny rekommendation från Folkhälsomyndigheten som innebär att fler personer snabbare kan få sin första vaccindos. Redan den första dosen ger ett visst skydd mot sjukdom och därför förväntas det förlängda intervallet bidra till minskad smittspridning och färre allvarligt sjuka i covid-19.

- Genom att vi nu förlänger dosintervallen för två vacciner har vi större möjligheter att ge fler personer en första vaccindos och därmed ett visst skydd mot covid-19 redan innan sommaren, och det är väldigt viktigt, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

För personer som vaccineras inom särskilt boende för äldre, eller personer som genomgår dialys eller har genomgått transplantation, gäller fortsatt tre veckors dosintervall av medicinska skäl.

Sms om att boka dos två skickas ut ungefär en vecka innan

För personer som bokat vaccination via appen Alltid Öppet, tagit en första vaccindos och väntar på sin andra så kommer ett påminnelsesms att skickas ut. Från och med nu kommer sms:et att skickas ut ungefär en vecka innan det är dags för den andra dosen

Personer som har bokat sin första dos via telefontjänsten får inget sms, men kan ändå välja att boka sin andra dos i Alltid Öppet, men då behöver man själv veta dosintervallet.

För personer som fått Astra Zenecas vaccin gäller fortsatt ett dosintervall på nio till tolv veckor, och smspåminnelsen skickas ut nio veckor efter den första dosen.

- Många är angelägna att boka sin andra dos och det är väldigt bra. För att få en rimlig avvägning mellan bokningar och lediga tider att boka så skickar vi löpande ut smspåminnelser ungefär en vecka innan det är dags för andra dosen, säger Magnus Thyberg.

Uppdaterad information om vaccinationsmottagningarna och vaccinationer mot covid-19 finns på 1177.se.