Onsdagen den 5 maj inledde Region Stockholm vaccinationen av allmänheten

Onsdagen 5 maj, inleder Region Stockholm vaccinationen av allmänheten. I ett första steg öppnar bokningen för personer födda 1966 eller tidigare, och för att boka vaccination via appen Alltid Öppet eller telefontjänsten krävs rätt födelseår. Vaccinationen sker på någon av länets 14 vaccinationsmottagningar. Fas 4 av vaccinationen mot covid-19 har därmed inletts i Region Stockholm.

Vaccinationen av allmänheten var planerad att starta i vecka 19, men har kunnat tidigareläggas eftersom vaccinationerna i tidigare faser gått snabbare än planerat. Exempelvis har cirka 82 procent av gruppen 65-plus och 55 procent av gruppen 60 till 64 år vaccinerats med en första dos.

- Det är såklart väldigt glädjande att vi tidigare än planerat kan sätta igång den fjärde och sista fasen i vaccinationen mot covid-19. Allmänhetens vaccination rymmer många personer. Därför har vi valt en turordning efter ålder även i den här fasen. Vi inleder med personer födda 1966 eller tidigare, alltså invånare som är mellan 55 och 59 år. Vi planerar att öppna även för kommande grupper i olika begränsade intervall, och vi kommer att kommunicera detta tydligt varje gång vi öppnar en ny åldersgrupp, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Vi väntar oss ett stort intresse från allmänheten och de första tiderna kommer säkert att bli fullbokade direkt. I de tidigare faserna har vi sett ett hårt tryck när vi öppnat upp för en ny åldersgrupp, och det är bra att det finns ett stort intresse för att vaccinera sig mot covid-19 så att vi kan trycka tillbaka smittspridningen.

- Till den som har bekymmer med att hitta en tid vill jag säga: pröva igen imorgon. Vi släpper nya tider löpande. Det går bara att boka om man har rätt ålder inne. Vi vaccinerar med de doser vi får in, så snabbt och så smittsäkert som möjligt.

Tidsbokning till de 14 vaccinationsmottagningarna sker via appen Alltid öppet, och som komplement finns en telefonbokning för personer som av olika anledningar inte kan boka via digitala lösningar eller inte har Bank-id eller Freja e-id plus. Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Under gårdagen öppnade telefonbokningen på ytterligare fem språk – finska, tigrinja, polska, ryska och spanska. Svenska, arabiska, persiska, somaliska och engelska finns sedan tidigare. Även i telefonbokningen måste man vara född 1966 eller tidigare för att boka tid. Samtliga telefonnummer finns på 1177.se.

- Under veckan har vaccinationsmottagningarna hög tillgänglighet och en kapacitet på över 43 000 tider. Alla vaccinationer ska förbokas, och det går alltså inte att besöka en vaccinationsmottagning för en drop-in tid, säger Magnus Thyberg.

Även personer i tidigare faser, eller äldre åldrar, fortsätter att vaccineras för fullt, däribland personer som bor på särskilda boenden, de med hemsjukvård eller hemtjänst samt de som är födda 1961 eller tidigare.

Den fjärde och sista fasen i vaccinationen mot covid-19 omfattar omkring 1,4 miljoner invånare och därför vaccinerar Region Stockholm enligt turordning. Äldst får vaccin först.

Information om vaccinationsmottagningar mot covid-19 i Region Stockholm
Region Stockholm har 14 vaccinationsmottagningar som vaccinerar parallellt med vårdcentralerna. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet, är spridda inom länet och tider bokas via appen Alltid Öppet med Bank-id eller Freja e-id plus. De som av olika skäl inte kan boka tid via en digital lösning kan boka tid via en särskild telefontjänst. Vaccinationsmottagningarna finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Baldersgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad.
  • Nacka Strandsmässan i Nacka.
  • Bredbyskolan i Rinkeby.
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18.

Tips inför vaccinationen

• För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.