Nu kan personer födda 1976 eller tidigare boka vaccinationstid i Region Stockholm

Fredagen den 21 maj öppnade bokningen för personer födda 1976 eller tidigare. För att boka vaccination via appen Alltid Öppet eller telefontjänsten krävs rätt födelseår. Vaccinationen sker på någon av länets 17 vaccinationsmottagningar.

Vaccinationen av allmänheten – fas 4 – inleddes onsdagen 5 maj i Region Stockholm och hittills har 65 procent respektive 40 procent av gruppen 55 till 59 år och 50 till 54 år vaccinerats med en första dos. Totalt har cirka 36 procent av den vuxna befolkningen i länet vaccinerats med en första dos medan andelen vaccinerade med en första dos i gruppen 65 år och äldre uppgår till cirka 85 procent.

Åldersgruppen vid start av fas 4 var personer födda 1966 eller tidigare. Sedan dess har bokningen öppnat för gruppen född 1971 och tidigare, och nu alltså även för gruppen som är född 1976 och tidigare.

- Vi ser att intresset för att boka tid är fortsatt högt. Det är väldigt bra, vaccinationen är en väg ut ur pandemin, tillsammans med de smittskyddsåtgärder som finns. När fler vaccinerar sig mot covid-19 innebär det att smittspridningen kan minska, något som är väldigt viktigt, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Region Stockholm öppnar för vaccinationsbokning i fas 4 i olika begränsade intervall, och vilka åldersgrupper som kan boka kommer att kommuniceras tydligt varje gång.

- Det går bara att boka om man har rätt ålder, alltså är född 1976 eller tidigare. Vi väntar oss ett stort intresse även den här gången, och har förstärkt kapacitet och utökat antalet tider. Nya tider släpps dessutom löpande, så den som har svårt att hitta en tid nu, kan försöka igen senare eller nästa dag, säger Magnus Thyberg, och fortsätter:

- Att släppa på fler grupper som får sina första doser nu, samtidigt som vi öppnar fler tider för de som står på tur att få sin andra dos, följer vår plan. Vi behöver hålla uppe takten för att vaccinera fler, både med första och andra dosen.

Under torsdagen den 20 maj öppnade också telefontjänsten för bokning av den andra dosen. För att boka den andra dosen via telefontjänsten behöver personen veta datumet för när den första dosen gavs samt vilket vaccin det var.

Information om vaccinationsmottagningar mot covid-19 i Region Stockholm

Region Stockholm har just nu 17 vaccinationsmottagningar som vaccinerar allmänheten. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet, är spridda inom länet och tider bokas via appen Alltid Öppet med Bank-id eller Freja e-id plus. De som av olika skäl inte kan boka tid via en digital lösning kan boka tid via en särskild telefontjänst. Vaccinationsmottagningarna finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad.
  • Nacka Strandsmässan i Nacka.
  • Bredbyskolan i Rinkeby.
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18.
  • Zinkensdamms IP i Stockholms innerstad.
  • Sparbankshallen, Rimbo.
  • Sydgatan 5 i Södertälje.
  • Stenvägen 6, Tumba (öppnar vecka 21).

Tips inför vaccinationen

• Alla vaccinationer ska förbokas.
  • För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.