Nu kan personer födda 1971 eller tidigare boka vaccinationstid

Idag, måndagen 10 maj, öppnar bokningen för personer födda 1971 eller tidigare. För att boka vaccination via appen Alltid Öppet eller telefontjänsten krävs rätt födelseår. Vaccinationen sker på någon av länets 15 vaccinationsmottagningar.

Vaccinationen av allmänheten (Fas4) inleddes onsdagen 5 maj i Region Stockholm. Första dagen bokades cirka 78 000 vaccinationstider, antingen i appen eller via den telefontjänst som kompletterar. Åldersgruppen vid start av Fas 4 var personer födda 1966 eller tidigare. Nu öppnar bokningen för nästa åldersintervall, för personer födda 1971 eller tidigare.

- Vi ser att intresset för att boka tid är fortsatt högt. Det är väldigt bra, vaccinationen är en väg ut ur pandemin, tillsammans med de smittskyddsåtgärder som finns. När fler vaccinerar sig mot covid-19 kan det göra att smittspridningen dämpas. Det behöver vi verkligen, när trycket på IVA-vården är fortsatt mycket högt, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Vi planerar att öppna även för kommande grupper i olika begränsade intervall, och vi kommer att kommunicera detta tydligt varje gång vi öppnar en ny åldersgrupp.

- Det går bara att boka om man har rätt ålder inne. Vi väntar oss ett hårt tryck även denna gång, och har förstärkt kapacitet och tillgängligt utbud av tider. Nya tider släpps löpande, så den som har svårt att hitta en tid nu, kan försöka igen om en stund eller nästa dag, avslutar Magnus Thyberg.

Tidsbokning till de 15 vaccinationsmottagningarna sker via appen Alltid öppet, och som komplement finns en telefonbokning för personer som av olika anledningar inte kan boka via digitala lösningar eller inte har Bank-id eller Freja e-id plus. Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Information om vaccinationsmottagningar mot covid-19 i Region Stockholm

Region Stockholm har just nu 15 vaccinationsmottagningar som vaccinerar allmänheten. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet, är spridda inom länet och tider bokas via appen Alltid Öppet med Bank-id eller Freja e-id plus. De som av olika skäl inte kan boka tid via en digital lösning kan boka tid via en särskild telefontjänst. Vaccinationsmottagningarna finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad.
  • Nacka Strandsmässan i Nacka.
  • Bredbyskolan i Rinkeby.
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18.
  • Zinkensdamms IP i Stockholms innerstad (öppnar 12 maj)
  • Sparbankshallen, Rimbo (öppnar under veckan)

Tips inför vaccinationen

• Alla vaccinationer ska förbokas.
  • För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.