Mobila vaccinationsenheter för bokning på plats öppnar i närtid

Vaccinationen mot covid-19 går snabbt framåt och 83,5 procent av gruppen 65-plus har vaccinerats med en första dos. Att få en hög vaccinationsgrad i länets alla delar är viktigt för att kunna trycka ned smittan och för att minska risken för lokala utbrott framöver. Därför kommer Region Stockholm införa mobila vaccinationsenheter utan krav på förbokning och med flerspråkiga informatörer på plats i kommuner och stadsdelar med lägre vaccinationsgrad

De första enheterna, som placeras i Botkyrka och Södertälje, kommer ta emot invånare som inte har möjligheter att boka vaccination via appar eller telefon. Bokningen av vaccination sker på plats, utan förbokning, och invånarna behöver bara ha ett svenskt personnummer och en legitimation för att kunna vaccinera sig direkt. De som saknar personnummer är fortsatt välkomna att vända sig till sin vårdcentral för att få hjälp att boka vaccination.

För att minska smittspridningen och risken för allvarlig sjukdom är det viktigt att vi skapar en bra vaccinationstäckning i hela länet. Därför arbetar vi nu intensivt med att etablera mobila enheter som kan erbjuda vaccination utan förbokning via appar eller telefon. Tillgängligheten är prioriterad och att kunna vaccinera sig nära sitt hem är viktigt. Vi har goda erfarenheter av att erbjuda provtagning utan tidsbokning på femton platser i länet. Nu tar vi med oss de erfarenheterna och fokuserar på att kunna erbjuda samma tillgänglighet för vaccination, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

De mobila vaccinationsenheterna kompletterar de femton större vaccinationsmottagningar i länet som vaccinerar huvuddelen av invånarna i fas 4. Den stora kapaciteten och det mesta vaccinet finns vid de större vaccinationsmottagningarna som kommer bli fler under våren. Också här är en geografisk spridning i länet så att invånarna kan erbjudas en nära och smidig vaccination prioriterad. Val av platser för etablering av vaccinationsmottagningar sker i samverkan med länets kommuner och stadsdelar.