Dosintervall för vacciner mot covid-19 – det här gäller

De tre godkända vaccinen mot covid-19 har olika tidsintervall mellan den första och andra vaccindosen. För Pfizer/Biontech och Moderna rekommenderas just nu sex veckor och för Astra Zeneca nio till tolv veckor. Men det är inte farligt om den andra dosen tas någon vecka efter rekommenderat intervall. Den första dosen skyddar mot svår sjukdom och sjukhusvård och den andra dosen hjälper till att befästa immunsvaret.

För en allt större andel i Region Stockholm börjar det nu att närma sig den andra dosen av vaccinet mot covid-19, och det ska tas inom sex veckor, eller nio till tolv veckor, beroende på vaccinsort, efter att den första dosen mottagits.

- Den 19 mars började Folkhälsomyndigheten att rekommendera ett längre dosintervall för de flesta som vaccinerats med vacciner från Pfizer/Biontech eller Moderna, så kallade mRNA-vacciner. Dosintervallet förlängdes då till sex veckor för att så många som möjligt skulle kunna erbjudas en första dos, innan vaccinering med den andra dosen påbörjades. Bakgrunden är att en dos ger ett tillräckligt bra skydd för att fördelarna med att ge fler personer en första dos kan leda till att fler blir skyddade mot svår covid-19 sjukdom och behov av sjukhusvård, säger Elda Sparrelid, chefläkare Region Stockholm.

I Region Stockholm börjar många nu boka in sig på vaccinationsmottagningarna för den andra vaccindosen och då finns funderingar kring vad som händer om den andra dosen inte tas inom det rätta tidsintervallet.

- Det är inte farligt om den andra dosen tas någon vecka senare än rekommenderat. Den första dosen skyddar mot svår sjukdom och behov av sjukhusvård och effekten försvinner inte om man väntar något längre än de veckor som rekommenderas, säger Elda Sparrelid, och fortsätter:

- Den andra doser hjälper till att befästa immunsvaret och förstärker skyddet mot covid-19, vilket innebär att det blir svårare att smittas samtidigt som vaccinets effekt förlängs. Det är ju därför viktigt att ta den andra dosen för att bli färdigvaccinerad, men den kan alltså tas något senare än efter exakt de veckor som anges.

Personer som bokat den första dosen via appen Alltid öppet kommer att få sms som påminner om att boka dos två.  Även för bokningen av dos två kommer det att finnas en turordning – äldst först. Påminnelsen via sms anpassas från datumet då den första dosen gavs och anpassas sedan till vaccinet och det intervall som rekommenderas. Dessutom har vi ett särskilt vaccinationsspår för den andra dosen så vaccin och tider finns reserverade för den gruppen.

Det är olika intervall för de olika vaccinen och man erbjuds samma för både dos ett och dos två.

• För den som fått Astra Zenecas vaccin ska det gå nio till tolv veckor mellan doserna. Det är bäst om det har passerat cirka nio veckor från första dosen då det har visat sig att effekten av vaccinet förstärks bättre då än om den andra dosen ges tidigare.
  • För den som fått Pfizer/Biontechs vaccin eller Modernas vaccin ska det gå cirka sex veckor mellan doserna.

En till två veckor innan det är dags för andra dosen skickas ett sms om att boka tid i appen Alltid öppet för den andra dosen.

Personer som bokat via telefon ska själva ringa och boka tid för andra dosen, en till två veckor innan det är dags. Telefonbokningen är just nu inte öppen för bokningar av dos två eftersom det inte gått tillräckligt lång tid från de telefonbokade dos1-tillfällena. Telefontjänsten är ett komplement till den digitala bokningen och kan ta emot bokningar på tio olika språk.