Utlämning av förbokade hemtest på apotek – startar på fem apotek 4 maj

Från och med tisdag 4 maj kan invånare i länet med symtom på covid-19 boka ett provtagnings-set för egenprovtagning som ett friskt ombud sedan kan hämta på ett apotek. Efter provtagning i hemmet lämnas setet till samma apotek och provsvar kommer inom 1-2 dygn till de personliga sidorna på 1177. Från 11 maj finns möjligheten på 16 apotek spridda över hela länet med en total utlämningskapacitet på 10 500 hemtester per vecka.

Region Stockholm fortsätter att öka tillgängligheten för egenprovtagning covid-19 genom att addera ytterligare ett sätt för invånare med symtom att provta sig. Fram till 4 maj har länets invånare kunnat boka egenprovtagning till hemadressen, göra egenprovtagning i sin bil vid en drive-in-station, hämta provtagnings-set för sitt barn som ombud, provta sig vid en av länets 15 mobila provtagningsenheter eller via sin vårdcentral.

Nu tillkommer möjligheten att boka, hämta och lämna provtagnings-set på utvalda apotek. Från den 4 maj omfattas Apoteket Kista Galleria, Apoteket Kronan i Norrtälje, Apoteket Flamingon i Skärholmen, Apoteket S:ta Ragnhild i Södertälje och Apoteket Sturegatan i Sundbyberg. Och en vecka senare, den 11 maj, finns möjligheten att hämta och lämna prov på 16 apotek spridda över länet.

Bokning av provtagnings-set görs med appen Alltid Öppet. Varje bokning är personlig och ger ett provtagnings-set. Om en person behöver provtagnings-set för fler personer, till exempel till sin familj, måste det göras en beställning per person som behöver provtas. Det går inte att hämta provtagnings-set på apotek utan en bokning.

- Smittspårning i kombination med omfattande testning och smittskyddsinformation är några av de mest effektiva verktygen för att begränsa spridningen av covid-19. Därför är det viktigt att vi gör provtagningen så tillgänglig som möjligt. Antalet invånare som provtar sig ligger fortfarande på en hög nivå med över 60 000 analyser per vecka. Det visar både att många har symtom men också att provtagning vid symtom och i smittspårningssyfte har etablerat sig hos länets invånare vilket är positivt, säger Elda Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm.

FAKTA

• Invånare bokar ett hemtest via Alltid Öppet med BankID eller Freja ID (för ungdomar) och väljer ”hämta och lämna på apotek” De väljer tid för utlämning och det apotek de önskar. Ett friskt ombud går och hämtar provtagningssetet, går hem till den som har symtom som provtar sig och ombudet går tillbaka till samma apotek med provet.
  • Viktigt att den som hämtar och lämnar är frisk!
  • En bokning via Alltid Öppet ger ett provtagnings-set. Om en person vill hämta provtagnings-set för hela sin familj behövs det en bokning per familjemedlem.
  • Varje invånare kan boka 8 gånger med minst 2 dagar mellan varje beställning.
  • Provsvar kommer inom 1-2 dagar på samma sätt som i den övriga hemprovtagningen, via de personliga sidorna på 1177.
  • Kapaciteten är 10 500 analyser per vecka. Blir aktuellt först efter den 11 maj då alla 16 apotek erbjuder tjänsten.
  • Bokningsbara tider för hämtning (via appen Alltid Öppet) läggs upp för varje apotek utifrån deras öppettider, maximalt cirka 10 tider per timme för att undvika trängsel på apoteken.
  • De apotek som omfattas från och med 4 maj är: Apoteket Kista Galleria, Apoteket Kronan i Norrtälje, Apoteket Flamingon i Skärholmen, Apoteket S:ta Ragnhild i Södertälje och Apoteket Sturegatan i Sundbyberg.
  • De apotek som omfattas från och med 11 maj är: Apoteket Morkullan i Bandhagen, Apoteket Tidlösan på Ekerö, Apoteket Jakobsberg Centrum i Järfälla, Apoteket Kista Galleria, Apoteket Svanen i Nacka, Apoteket Kronan i Norrtälje, Apoteket Källan i Norsborg, Apoteket Flamingon i Skärholmen, Apoteket Björnen i Stockholm, Apoteket C W Scheele i Stockholm, Apoteket Elefanten i Stockholm, Apoteket Västermalm i Stockholm, Apoteket Sturegatan i Sundbyberg, Apoteket S:ta Ragnhild i Södertälje, Apoteket Malvan i Vällingby och Apoteket Sjöhästen i Västerhaninge.