Personer födda 1956 eller tidigare erbjuds AstraZeneca

Region Stockholms inriktning är att AstraZenecas vaccin ska användas i den grupp där vaccinet är rekommenderat för användning av Folkhälsomyndigheten, alltså personer födda 1956 och tidigare. De som är 18 till 59 år i riskgrupp eller 60 till 64 år – med eller utan riskfaktorer – erbjuds de vacciner som är godkända för de åldrarna. På så vis kan så många som möjligt snabbt erbjudas vaccin utifrån åldersrekommendationerna.

• Den som är född 1956 eller tidigare och tar sin första dos nu kan räkna med att få AstraZeneca som vaccin. Det följer Folkhälsomyndighetens noggranna bedömning i frågan.
  • Det innebär att de personer födda 1956 eller tidigare som vid bokat besök hos en vårdgivare tackar nej till Astra Zeneca inte kommer att kunna erbjudas ett annat vaccin.
  • Den som har tagit dos 1 med ett annat vaccin, erbjuds vid dos 2 samma vaccin som i första dosen.
  • Det är inte möjligt att välja vaccin enligt de nationella och regionala rekommendationerna.M er information om riskbedömningen av vaccin från AstraZeneca finns presenterad i PDF-bilagor.