32 innovationsprojekt har beviljats medel ur Innovationsfonden

Trots rådande utmaningar inom många av Region Stockholms verksamheter är det ett stort intresse för att ansöka till Innovationsfonden och det är fortsatt hög kvalitet på ansökningarna. Nu har 32 enheter beviljats medel ur Innovationsfonden för utveckling av nya metoder, processer och produkter, ofta kopplat till digitalisering.

Innovationsfonden består av 15 miljoner kronor som utlyses i konkurrens och fördelas två gånger per år. Under hösten beslutades om breddning av Innovationsfonden, vilket innebär att medarbetare som arbetar minst 50 procent inom alla verksamheter finansierade av Region Stockholm kan ansöka. Förhoppningen är att det framöver ska tillkomma fler ansökningar från t.ex trafik eller kulturområdet och ge fler medarbetare möjligheter att förverkliga och införa idéer om hur arbetet kan förbättras genom innovation.

Under årets andra utlysningsperiodperiod kom det in 77 ansökningar varav 32 beviljades, bland annat för följande utvecklingsprojekt:

• En VR-behandling för social ångest och emotionell färdighetsträning hos ungdomar och barn.
  • En process med machine learning som skapar digitala medarbetare för att effektivisera vårdens administration
  • Utveckling av en ny webbaserad insats för att inom psykiatrin att hjälpa patienter som lider av ensamhet
  • Utveckling och utvärdering av digitala innovationer för ätstörningar inriktat både på patient och närstående
  • Effektivisera textilhantering och minska miljöpåverkan genom beteendedesign inom sjukhus

Nästa ansökningsperiod

I september börjar nästa ansökningsperiod inför den första utdelningen 2022. Då finns det möjlighet att ansöka om medel för både nya projekt och för fortsättning av projekt som redan tidigare fått medel. Ansökan görs på Region Stockholms webbsida för anslag om forskning, utveckling och utbildning. Som stöd att formulera ansökan finns hjälpdokument, utlysningstext och en instruktionsfilm som ger tips och råd.