Region Stockholms hälsoobligation har tilldelats internationellt pris

Region Stockholms hälsoobligation, med sin unika finansiella lösning för att motverka diabetes, har tilldelats ett pris av internationellt ansedda Environmental Finance.

Environmental Finance är en webbtidning som skapades 1999 för att bevaka hållbara investeringar, gröna obligationer och de företag och personer som är aktiva inom hållbarhetsområdet. Tidningen har delat ut priser i olika kategorier sedan 2013 och nu har Region Stockholm fått priset för ”Social project bond of the year”.

Region Stockholm är glada och stolta att bli tilldelade detta prestigefulla pris. På samma sätt som Region Stockholm varit ledande i arbetet med gröna obligationer har Region Stockholm som ambition att vara innovativa inom socialt entreprenörskap och social finansiering. Därför har Region Stockholm utvecklat en Hälsoobligation, med en unik finansiell struktur.

Syftet med detta projekt har varit att ta fram en modell för effektivare styrning och finansiering av preventionssatsningar, särskilt anpassad för de stora folkhälsosjukdomarna så som diabetes typ 2. Detta innebär en potential att minska lidandet, få en bättre folkhälsa och även undvika vårdkostnader på cirka 1,4 miljarder kronor per år.

Den obligation som utvecklats är utformad så att återbetalningen och räntan är kopplad till hur framgångsrik den preventiva insatsen blir. Denna finansiella obligationsmodell som Region Stockholm har tagit fram är den första kända i sitt slag, även internationellt.

Den preventiva insatsen bedrivs via ett digitalt verktyg där patienter får tillgång till hälsotjänster och leverantörer. Med hjälp av vårdens professioner kan sedan prevention för varje individ skräddarsys. Till den digitala plattformen knyts olika tjänsteleverantörer inom olika områden såsom fysisk aktivitet, kost, sömn, stress etc.

I projektet har Region Stockholm samarbetat med Skandia i egenskap av finansiär samt SEB som tagit fram den finansiella modellen. Health Integrator är tjänsteleverantören av den digitala plattformen.

Länkar till Environmental Finance

Länk till text om Region Stockholms pris(öppnas i nytt fönster)

Länk till de priser som delas ut: Environmental Finance Awards(öppnas i nytt fönster)

Webbplatsens startsida: www.environmental-finance.com