Nästan 30 procent av alla 80-plus vaccinerade – hög andel i socioekonomiskt svaga områden

Sedan Region Stockholm påbörjade vaccinationen mot covid-19 den 27 december har nästan 30 procent av alla personer som är 80 år eller äldre vaccinerats. Högst andel vaccinerade i gruppen 80-plus finns i Skärholmen, Rinkeby-Kista, Huddinge och Spånga-Tensta.

När Region Stockholm startade vaccinationen i fas 1 mot covid-19 prioriterades vaccin till hemsjukvården och hemtjänsten i ett antal kommuner och stadsdelar i socioekonomiskt svaga områden, däribland Botkyrka kommun samt Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta.

Nu visar statistik att en hög andel i dessa områden vaccinerats. I Spånga-Tensta har exempelvis nästan 44 procent av alla 80+ vaccinerat sig och i Rinkeby-Kista 39 procent. Högst andel har dock Skärholmen med 47,5 procent.

- För att minska dödligheten i covid-19 har vi valt att prioritera vaccin till områden där det finns störst risk för allvarlig sjukdom. Det är glädjande att många i de här områdena valt att vaccinera sig. Det minskar risken för allvarlig sjukdom, sjukhusvård och ytterst dödlighet, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Under den här veckan har vi gått vidare från fas 1 till fas 2 i vaccineringen och det innebär att vi nu erbjuder hela gruppen 80-plus vaccin. Samtidigt är vaccintillgången begränsad och jag måste be alla som nu fått brev om vaccination att ha lite tålamod eftersom många kommer att vilja vaccinera sig samtidigt. Under vecka 11 och vecka 12 kommer det att finnas fler tider eftersom vi nu styr om nästan allt vaccin till just fas 2.