Försäljning av S:t Eriks ögonsjukhus tidigare lokaler på Kungsholmen

Försäljning av kvarteret Tegelbruket 4 omfattande bland annat S:t Eriks ögonsjukhus tidigare lokaler på Kungsholmen har den 25 mars beslutats av fastighets- och servicenämnden i Region Stockholm.

Dåvarande landstingsfullmäktige beslutade i budget 2017 (LS 2016-0257 att inleda försäljning av fastigheten Tegelbruket 4 där S:t Eriks ögonsjukhus tidigare varit lokaliserat. Uppdraget fördes över till fastighets- och servicenämnden i januari 2019 och nämnden har genom avtal uppdragit åt Locum AB att genomföra försäljningen och bereda ärendet för beslut av regionfullmäktige.

Under hösten 2020 flyttade ögonsjukhusets verksamheter in i nybyggda lokaler invid Nya Karolinska Solna i enlighet med fullmäktiges beslut från juni 2014. Den stora sjukhusbyggnaden som omfattar ca 18 000 kvadratmeter lokalarea kommer på sikt att rivas, men den mindre byggnaden på ca 1900 kvadratmeter ska behållas.

År 2017 fattade Stockholms stadsbyggnadsnämnd beslut om start-PM för ny detaljplan. Det sedan dess framtagna planförslaget har varit ute på samråd och synpunkter från kringboende och olika remissinstanser inkommit. Synpunkterna och Stadsbyggnadskontorets rekommendationer kommer att arbetas in i det detaljplanearbetet.

Marknadsföringen av försäljningsobjektet genomfördes under senhösten 2020 genom annonsering i externa kanaler och via transaktionskonsultens kundregister. Ett stort antal anbudsgivare inkom med indikativa bud och efter budpresentationer och kompletteringar var det Skanska AB som lämnade det högsta slutbudet. Försäljningen av Tegelbruket 4 ger en intäkt på ca 1 468 miljoner kronor baserat på i planförslaget redovisade byggrättsvolymer. Tillträde till fastigheten sker vid laga kraftvunnen detaljplan.

Locum AB får uppdraget att verkställa försäljningen efter beslut av regionfullmäktige. Ärendet planeras tas upp för behandling av regionstyrelsen den 18 maj och av regionfullmäktige den 8 juni.