PCR-provtagning för inresande öppnar i Arlandas bagagehall

Testa dig direkt vid ankomst samt efter fem dagar och stanna hemma i sju dagar. Det är Folkhälsomyndighetens och Region Stockholms rekommendationer för personer som varit utomlands. Idag öppnar fler än tio provtagningsbås i bagagehallen terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport där svenska medborgare som bor i Stockholms län och personer med uppehållstillstånd kan testa sig kostnadsfritt direkt vid ankomst.

Sedan december 2020 rapporteras från flera länder i världen om nya varianter av coronaviruset som orsakar covid-19 och som enligt bedömningar kan vara mer smittsamma än andra förekommande virusvarianter. I nuläget finns det inget som tyder på att de nya virusvarianterna orsakar svårare sjukdom hos de som smittas men det är viktigt att i så stor utsträckning som möjligt förhindra att dessa virusvarianter sprids i Sverige.

- Vi har hittills identifierat över 80 fall av muterat covid-19 virus i Stockholms län. Nuvarande kunskapsläge tyder på att de nya virusvarianterna är mer smittsamma och därför är det viktigt att vi gör det så enkelt som möjligt att provta sig vid ankomst. Här är den nya provtagningslösningen en bra lösning där inresande kan provta sig under tiden som de väntar på sitt bagage, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm.

Gör så här för att boka test om du bor i Stockholms län

Det finns tre alternativ för att boka test efter ankomst från utlandet:

• Alternativ 1: Provta dig direkt efter ankomst på Arlanda i bagagehallen – se skyltning på flygplatsen. Vid provtagningsstationen i bagagehallen kan du också få hjälp med provtagningskit för provtagning på dag 5 efter inresa.
  • Alternativ 2: Boka test till hemmet
    1. Ladda ned och öppna appen ”Alltid öppet”
    2. Välj provtagning för vuxna
    3. Välj antingen ”Jag har varit utomlands
    eller ”Jag bor i samma hushåll som en person som varit utomlands nyligen”
  • Alternativ 3: Om du saknar personnummer, har skyddad identitet eller saknar mobilt BankID eller tekniska möjligheter att boka provtagning kan du kontakta vårdcentralen så hjälper de dig.

Korta fakta om de nya restriktionerna

• Från och med 6 mars måste utländska resenärer visa ett negativt PCR-test som inte är mer än 48 timmar gammalt för att komma in i landet.
  • Alla svenska medborgare som rest till Sverige från utlandet rekommenderas att beställa provtagning för covid-19 direkt vid ankomst och vänta hemma på provsvaret. Efter fem dagar ska ytterligare ett PCR-test tas.
  • Samtliga resenärer, svenska och utländska medborgare, ska stanna hemma i sju dagar, undvika nära kontakter och ta ett nytt PCR-test efter fem dagar.
  • Svenska medborgare som bor i Stockholms län och personer som bor i Stockholms län och har permanent uppehållstillstånd kan provta sig i bagagehallen på Arlanda. De resenärer som inte bor i Stockholms län rekommenderas att provta sig vid ankomst till sin slutdestination så att smittspårning kan göras av de regionala smittskyddsmyndigheterna.