Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson går till Läkemedelsverket

Regeringen har idag utsett hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson till ny generaldirektör för Läkemedelsverket. Björn Eriksson avslutar sin tjänst inom Region Stockholm den sista februari.

Läkemedelsverket har regeringens uppdrag att kontrollera och ha tillsyn av läkemedel, narkotika och andra produkter som står läkemedel nära. De godkänner läkemedel för försäljning och utför tillsyn av apotek och de andra platser där det säljs receptfria läkemedel.

- Det är svårt att sluta ett jobb som jag trivs så väl med och som är så viktigt och meningsfullt. Efter att jag tidigare arbetat i läkemedelsindustrin och under de tre senaste åren suttit i styrelsen för Läkemedelsverket och när regeringen erbjöd mig uppdraget som generaldirektör kändes det självklart att tacka ja, säger Björn Eriksson.

Björn Eriksson tillträder sitt nya uppdrag den 22 mars.

- Jag önskar Björn lycka till med det nya, viktiga uppdraget. Han har arbetat intensivt under de här två åren och gjort ett mycket bra arbete med först ett omfattande förändringsarbete och under det senaste året med pandemin, säger regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp.

Nu kommer en tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör utses samtidigt som rekryteringen av en ny hälso- och sjukvårdsdirektör påbörjas.