Ny bussdepå i Enlunda

Enlunda bussdepå ska ersätta depån i Ekerö Centrum och den tillfälliga uppställningsplatsen på Bryggarvägen. Den nya 37 000 kvadratmeter stora bussdepån  ska rymma cirka 80 bussar samt verkstad, tvätthall, tankningsmöjligheter och administration.

Detta gör vi

Vi planerar för att bygga en ny bussdepå för cirka 80 bussar i Enlunda på Färingsö inom Ekerö kommun.

Syfte

I takt med att Stockholm växer ökar behovet av en fungerande kollektivtrafik. Region Stockholm/SL har sedan ett antal år tillbaka påbörjat arbetet med att bygga nya bussdepåer med fokus på klimatsmarta lösningar och hållbarhet.

Vem påverkas och tidplan

När bygget startar kan närliggande verksamheter, trafikanter och närboende märka av våra arbeten. Håll koll på hemsidan för att få uppdaterad information om projektets framdrift. Vi planerar att börja bygga hösten/vintern 2024 och byggtiden är två och ett halvt år.

SL Kundtjänst – för dig som är privatperson
sl.se