Projektets tidslinje
Detta gör vi
Region Stockholm bygger ut Tvärbanan från Norra Ulvsunda, via Bromma flygplats och Kista, till Helenelund.
Syfte
Med utbyggnaden av Tvärbanan knyter vi ihop arbetsplatser i norr med bostadsområden i söder. Resenärer i Stockholm ges en möjlighet till spårbunden kollektivtrafik till och från Bromma flygplats och Kistamässan. Tvärbanan ger möjlighet till smarta byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar.
Vem påverkas och tidplan
Alla som bor i närområdet kommer i någon mån att påverkas under byggtiden. Våra arbeten är ofta trafikpåverkande och vi leder om trafiken flera gånger under tiden vi bygger. Tvärbanan byggs ut i två etapper. Sträckorna Ursvik och Helenelund beräknas vara klara år 2024 respektive 2025.
Nyheter
Avstängd påfart på Ulvsundavägen från 26 september
Påfarten Sundbybergskopplet stängs av i två månader för arbete med Tvärbanebron.
Nu börjar rivningen av den tillfälliga bron vid E4:an Helenelund
Nu går E4:an åter i sitt vanliga läge i höjd med Kista och Helenelund. Torsdag 14 september börjar Trafikverket riva den tillfälliga vägbron som har använts då den nya vägporten för Tvärbanan har byggts.
Nattarbeten vid Ulvsundavägen
Under natten mot fredag 15 september genomförs en gjutning över Ulvsundavägen vid Sundbybergskopplet. Trafiken ska inte påverkas men det kan vara stökigt i området.
Det är trafikförvaltningen inom Region Stockholm som ansvarar för utbyggnaden. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun.
Tvärbanans linjesträckning
Tvärbanan från norra Ulvsunda till Helenelund, är åtta kilometer lång och stannar på sin väg vid tio nya hållplatser och passerar genom tre kommuner; Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.
Resandet med Tvärbanan förväntas bli stort eftersom några av Stockholmsregionens mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs med sträckan.
Tusentals bostäder planeras längs Tvärbanan
Tillväxt sker där det finns infrastruktur. Längs Tvärbanans sträckning kommer det att byggas nya bostäder.
Nu går det resa till Bromma Blocks och Bromma Flygplats
Tvärbanan går efter hållplats Norra Ulvsunda över Ulvsundavägen på en egen bro och stannar vid hållplats Bromma Blocks. Efter nedfarten till handelsområdet fortsätter den på mark fram till Bromma flygplats.
Bromma flygplats där Tvärbanan stannar.
Tvärbanan går vidare mot Solvalla och Annedal där en tredje hållplats anläggs i nära anslutning till bostäderna i området. Spårvägen fortsätter därefter över Mälarbanan och Ulvsundavägen, samt längs Kavallerivägen, till Rissne centrum. I Rissne placeras den fjärde hållplatsen med möjlighet för byte till tunnelbanans blå linje och till buss.
Bro över Enköpingsvägen
Från Rissne till Ursvik går spårvägen på egen banvall och på bro över Enköpingsvägen. Vid Ursviks torg planeras en bytespunkt mellan spårvägen och busstrafiken. Hållplatsen därefter blir Ursvik norra.
Tvärbanan fortsätter sedan över Järvafältet, där dragningen ska göra så lite intrång som möjligt på miljön. En hållplats placeras i Ärvinge med närhet till bostäder och arbetsplatser.
Kista centrum
Därefter går spårvägen längs Hanstavägen fram till Kista centrum där en bytespunkt skapas med tunnelbanans Blå linje samt bussar.
Från Kista centrum går spårvagnen i blandtrafik mot Kistamässan och sedan vidare mot Helenelund där ändhållplatsen placeras i nära anslutning till pendeltågsstationen.