Ny bussterminal i Katarinaberget
Tillbaka till huvudprojektet: Kollektivtrafiken i Slussen
Tillbaka till huvudprojektet: Kollektivtrafiken i Slussen
Vi säkerställer att Slussens nya bussterminal passar för framtidens busstrafik.
Bussterminalen med all inredning ska efter färdigställandet ägas och driftas av trafikförvaltningen. Vi är därför delaktiga i arbetet både före och under byggtid.
Bussterminalen planeras vara klar 2025. Fram tills dess så trafikerar Nacka och Värmdöbussar en tillfällig bussterminal vid Slussen.
Nya Slussen ska bli en smidig och flexibel knutpunkt i kollektivtrafiken. Den kommande bussterminalen i Katarinaberget, med sina många entréer och anslutningar, är en central del av lösningen.
Den nya bussterminalen byggs som en dockningsterminal med separat vänthall avskild från busstrafiken. Det ger en bekvämare, tystare och tryggare resenärsmiljö jämfört med dagens terminal där resenärerna korsar bussarnas körvägar. När bussen anländer är det bara att kliva ut ur vänthallen och upp på bussen.
Busshållplats i nya terminalen.
Terminalen delas in i två olika zoner, en för ankomst med plats för 6 bussar och en för avgång med 17 hållplatser. Vid sidan av det kommer det att finnas ett område där upp till 20 bussar kan stå uppställda mellan turerna, så kallade reglerplatser.
Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en tunnel på Stadsgårdsleden med tunnelmynningen i nivå med Fotografiska. Ovanpå tunneln kommer Saltsjöbanans dubbelspår att läggas.
Huvudentrén på Katarinavägen intill tunnelbanan.
Du går mellan bussterminalen och tunnelbanan i anslutningsgångar som är rymliga, väderskyddade och erbjuder en resenärsmiljö utan den trängsel som präglar Slussen idag.
Slussens inomhusanslutningar för byte mellan buss, tunnelbana och Saltsjöbanan.
Den nya terminalen tar höjd för befolkningsökningen i Nacka och Värmdö fram till 2050. Den ska främst användas av Värmdöbussarna i och med att tunnelbanan byggs ut till Nacka. När den nya tunnelbanan öppnar för trafik kommer en ny bussterminal vid Nacka centrum att hantera de flesta Nackabussarna.
Tunnelbanan kommer till Nacka.
Resenärer från Värmdö kan välja att ansluta till tunnelbanans Blå linje vid Nacka centrum eller fortsätta in till Slussen och byta till tunnelbanans Gröna eller Röda linje.
Eftersom Värmdöbussarna kör på motorvägen och är prioriterade kommer en anslutning via Slussens tunnelbana att ge kortare restider än vid byte till tunnelbana i Nacka. Även de Nackabussar som trafikerar väster om Sickla (Henriksdal, Saltsjökvarn, Finnboda med fler) ska kunna angöra bussterminalen i Slussen.
Med flera resealternativ och möjligheten att sprida resandet ökar vi flexibiliteten och minskar sårbarheten i kollektivtrafiken.
Stockholms stad bygger den nya bussterminalen i Katarinaberget, SL kommer att äga och ansvara för driften när den är klar. Både Stockholms stad, Stockholms läns landsting, nuvarande Region Stockholm och staten är med och finansierar bussterminalen.
Detaljplanen för bussterminalen vann laga kraft i maj 2018.