Projektets tidslinje
Detta gör vi
Vi säkerställer att kollektivtrafiken fungerar. Vi arbetar tillsammans med Stockholms stad för att du ska kunna resa via Slussen under hela byggtiden.
Syfte
Framtidens Slussen blir en attraktiv mötesplats där du som resenär kan byta mellan bussar, tunnelbanan, Saltsjöbanan och Djurgårdsfärjan.
Vem påverkas och tidplan
Du som åker kollektivt får längre restider och omlagda resvägar under byggtiden. Slussen är en byggarbetsplats fram till 2027 och det kan därför vara rörigt när hållplatser och terminaler måste flyttas för att göra det möjligt att bygga om Slussen.
Nyheter
Gröna linjen avstängd 11-17 juli
Den 11 till 17 juli är Gröna linjen avstängd mellan Slussen och T-Centralen. Resenärer hänvisas till Röda linjen.
Gröna och Röda linjen avstängda över Söderströmsbron
Söndagen den 18 juni klockan 23 stänger Region Stockholm/SL av den ordinarie trafiken på tunnelbanans Gröna och Röda linje över Söderströmsbron. Anledningen är att det ska installeras växlar på bron. Arbeten sker varje natt mot vardag.
Hissarna i Slussens mittenentré stängs
Båda Hissarna i Slussens mittenentré mot Rysstorget/Södermalmstorg stängs måndagen den 20 mars. Fler hissar finns i den tillfälliga norra entrén på andra sidan torget.
Från trafikplats till mötesplats
Slussen håller på att genomgå förvandling från en trafikplats till en mötesplats och attraktiv bytespunkt för dig som åker kollektivt. Samtidigt är ombyggnaden viktig för hela Mälarregionen eftersom själva slussarna byggs om för att minska risken för översvämning.
Läs mer om Slussen på Stockholms stads webb
Kollektivtrafiken påverkas av ombyggnaden
Vid Slussen möts bussar, tåg och båtar samt resenärer från Nacka, Värmdö och Stockholms innerstad. Trots att kollektivtrafiken är prioriterad under byggtiden kommer du som resenär att påverkas av omlagda körvägar, längre restider samt ändrade hållplatslägen och gångvägar.
Det är SLs uppgift att tillsammans med trafikoperatörer och Stockholms stad ta fram bästa möjliga lösningar för kollektivtrafiken samtidigt som vi inte hindrar ombyggnaden av Slussen.
Det blir flera större trafikomläggningar innan Slussen är färdigbyggd. Det är främst under de första tre åren som ombyggnaden påverkar kollektivtrafiken mest.
Större trafikomläggningar är komplicerade och en avvägning görs alltid mellan optimal trafikering kring Slussen och påverkan på övrig kollektivtrafik. Efter varje trafikomläggning följer en period av tillvänjning och justering innan lösningen fungerar som planerat.
Längre restid för resenärer från Nacka och Värmdö
De flesta trafikslagen påverkas av Slussens ombyggnad.
I och med att Saltsjöbanans tåg ersätts av bussar mellan Henriksdal och Slussen är det fler bussar i Slussens bussterminal under rusningstid. På grund av trängseln i terminalen under rusningstid köar bussarna in till terminalen. Det ger längre restider överlag för Nacka- och Värmdöbussarna.
Tillfällig bussterminal från 2018
En tillfällig bussterminal öppnade våren 2018 på Stadsgårdskajen kan Stockholms stad fortsätta ombyggnaden av Slussen.
Den tillfälliga bussterminalen kommer att användas till cirka 2024. Då ska nya bussterminalen i Katarinaberget vara klar och kan ta emot bussarna från Nacka och Värmdö. Den tillfälliga bussterminalen rivs därefter och Saltsjöbanans dubbelspår in till Slussen kan börja läggas.
Läs mer om den nya bussterminalen i Katarinaberget här på regionstockholm.se
Saltsjöbanan vänder vid Henriksdal
Saltsjöbanans tåg trafikerar inte Slussen under ombyggnaden eftersom ändstationen har rivits. Tågtrafiken ersätts därför av bussar på sträckan Henriksdal-Slussen. År 2027 planeras Saltsjöbanans tåg att trafikera Slussen igen.
Tunnelbanan går som vanligt
Tunnelbanan kommer att gå med högsta möjliga kapacitet under hela byggtiden.
När den nya bussterminalen ska sprängs ut i Katarinaberget kan även sprängningarna märkas av i tunnelbanan.
Djurgårdsfärjan har flyttat 100 meter
Djurgårdsfärjan har flyttat cirka 100 meter norrut på Skeppsbron. Du kan även kliva av vid Gamla Stans tunnelbanestation och gå längs med Munkbron mot Skeppsbron och Tullhus 3.
Du som vill undvika Slussen under byggtiden kan ta pendelbåtlinje 80 till och från bland annat Nacka strand, Kvarnholmen, Saltsjökvarn och Nybroviken eller tvärbanan från Sickla.
Läs mer om kollektivtrafiken i nya Slussen här på regionstockholm.se