Roslagsbanans depå i Vallentuna
Tillbaka till huvudprojektet: Roslagsbanan
Tillbaka till huvudprojektet: Roslagsbanan
Mellan 2022 fram till 2024 kommer Roslagsbanan få 22 nya tåg som ska komplettera de befintliga renoverade tågen. Varje nytt tågfordon som kommer är 60 meter långt och består av tre sammanlänkade vagnar. I depån ska de nya tågen tas omhand.
De nya tågen behövs för att kunna utöka trafiken på Roslagsbanan i framtiden. Tågvagnarna måste i sin tur förvaras, rustas, tvättas och lagas någonstans. Eftersom depån i Mörby inte räcker till för alla nya tågen har vi byggt den nya Vallentunadepån i Molnby.
Påverkan från byggandet av depån är nu minimal. Arkeologiska undersökningar gjordes under 2015-2016. Området är återställt och vi jobbar med att slutföra arbeten inom depån för att anpassa allt till de nya tågen som nu finns på plats.
I den nya depån finns det plats för 22 nya tåg. Varje tågfordon är 60 meter långt och består av tre sammanlänkade vagnar.
Den nya depån innehåller:
Läs mer om Roslagsbanans befintliga och nya tåg
Skogen inom det blivande depåområdet avverkades, men ett särskilt känsligt område med naturmark där det finns äldre lövträd och s.k. hasselbuketter och extra rikligt med fornlämningar har lämnats helt orört.
Innan bygget för depån startade, undersöktes marken som är rik på fornminnen, av arkeologer. I november 2016 gjordes ett fynd i ett 3000 år gammalt gravröse bestående av 163 silvermynt, så kallade dirhemer. Skatten är en av de största som hittats i Uppland. Mer information om arbetet finns på Arkeologikonsults hemsida
För att sköta det fortsatta underhållet av de befintliga tågvagnarna sker för närvarande en investering för att rusta upp depån i Mörby.