Så fungerar vården
Region Stockholm ansvarar för att invånarna ska få den vård de behöver. Här beskrivs övergripande om vilken vård som finns i Stockholms län och om patienters rättigheter.
När en invånare behöver vård eller rådgivning om sin hälsa finns hälso- och sjukvård alltid nära. Som patient har man rätt att vara delaktig i sin vård och behandling och att veta om sina rättigheter. Om man har varit patient på ett sjukhus eller vårdcentral kan man söka ekonomiskt stöd från Region Stockholms stiftelser. Region Stockholm beviljar varje år bidrag till ideella organisationer som arbetar för att främja en jämlik och förbättrad hälsa hos länets invånare.
Hitta vård
Här beskrivs övergripande vilken hälso- och sjukvårds som finns i Stockholms län och hur du går till väga för att söka vård.
Hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Genom hälsofrämjande och förebyggande hälso- och sjukvård stärks individens egen förmåga att påverka sin hälsa i positiv riktning.
Patientens rättighet till information
Patientlagen tar upp patienters rättigheter i vården. Det innebär bland annat att få den information man behöver för att kunna ta beslut om sin vård.
Vårdgaranti
Vårdgarantin är en garanti på att du som bor i Stockholms län ska kunna få kontakt med vården och få den vård du behöver inom en rimlig tid.
Patientsäker vård
Region Stockholm har en nollvision mot skador som kan undvikas om en patient får rätt insatser, något som i första hand är vårdens ansvar.
Vårdplatser
Ibland diskuteras antalet vårdplatser och om de ökar eller minskar. Här förklarar vi lite mer om hur det ser ut i Region Stockholm.
Bidrag och ekonomiskt stöd
Det finns olika typer av bidrag och ekonomiskt stöd för patienter. Även ideella organisationer som arbetar för att främja hälsa kan ansöka om bidrag.
Synpunkter och klagomål på vården
Om du inte är nöjd med den vård som du fått eller vill lämna andra synpunkter kan du vända dig direkt till vårdgivaren eller till patientnämnden.