Nu erbjuds nya påfyllnadsdoser

Covid-19 sprids just nu i mycket mindre omfattning än tidigare. Pandemin är i ett nytt skede och de flesta av oss har ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuka om vi smittas. Därför anpassas Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Är du 80 år eller äldre eller bor på ett särskilt boende för äldre rekommenderas du en ny påfyllnadsdos under våren.

Vaccinationsverksamheten anpassas som alltid till det läge vi befinner oss i.  Nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten nya påfyllnadsdoser endast till de grupper som behöver stärka och säkra sitt skydd på grund av sin ålder eller riskfaktorer. Under våren är det personer som är 80 år eller äldre och personer som bor på särskilda boenden för äldre som rekommenderas en påfyllnadsdos, säger Leyla Jalilian, vaccinsamordnare i region Stockholm.

Påfyllnadsdos under hösten för dig som är 50-79 år eller har riskfaktorer

Under året rekommenderas även du som är 50-79 år samt personer från 18 års ålder med riskfaktorer en påfyllnadsdos. Denna dos ger för de flesta störst nytta om den tas under hösten då smittspridningen kan förväntas öka igen. ​

Boka tid för vaccination

Om du bor i Stockholm och har fyllt 18 år hittar du från och med 1 mars information i appen Alltid öppet.  Du som rekommenderas en påfyllnadsdos och tidigare använt appen Alltid öppet får ett SMS med information från Region Stockholm idag onsdag 1 mars. Du kan boka tid för vaccination i appen Alltid öppet. Det går också bra att boka tid via telefonbokningen eller besöka en vaccinationsmottagning med drop-in.