Region Stockholm skänker blodbuss till Ukraina

Region Stockholm skänker en utrustad blodbuss som körs ner till Ukraina. Det sker efter ett beslut av regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić. Donationen av blodbussen sker på en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation och är ett led i Region Stockholms humanitära stöd till Ukrainas folk.

Blodcentralen har tidigare använt den mobila buss som nu ska skänkas till Ukraina. Bussen är 14 meter lång med plats för fyra britsar. Det finns bara två blodbussar i Ukraina och med donationen blir det möjligt för fler människor i Ukraina att ge blod. Blodgivarnas insatser och möjligheten att hantera blod i bussen kan bidra till livräddande blodtransfusioner för de nödställda i Ukraina.

Blod som ges i en blodbuss kan användas till både barn och vuxna. Blodet används vid behandling av cancer och kroniska sjukdomar, förlossningar och operationer.  Även personer som skadats i kriget kan behöva blod. Med blodbussen ökar Ukrainas kapacitet att rekrytera fler blodgivare och ta hand om blodet som ges. Blod räddar liv.