Arbetet med satsningen på förlossningsvården

Det pågår ett intensivt arbete att utföra den satsning på förlossningsvård som regionfullmäktige beslutade om 2021. Satsningen ska ge en ännu bättre förlossningsvård för de blivande föräldrarna med en bättre arbetsmiljö för förlossningsteamen. Målet är att fler barnmorskor nu ska vilja söka sig till förlossningsvården. Arbetet med att införa nya arbetssätt, roterande tjänster och handledarprogram är några av de saker som står i fokus under våren.

En barnmorska, en födande är ett av de nya arbetssätten som ska introduceras i hela Region Stockholm, som första region i Sverige. Arbetssättet bygger på att den födande har en barnmorska vid sin sida under förlossningens aktiva fas.

Under våren kommer medarbetargrupper att samlas för att planera för införandet, diskutera formerna för samarbete i hela teamet runt den födande, och hitta vägar att successivt införa arbetssättet. Vägen dit kan se olika ut, beroende på förutsättning och uppdrag på förlossningskliniken.

Handledarprogrammen stärks. Barnmorska är ett yrke där lång erfarenhet ger större trygghet. Därför arbetar klinikerna mer aktivt än tidigare med handledning till de som är nya i yrket. De fortsatta planerna inkluderar en utbildningsinsats för barnmorskor som är nyfikna på att arbeta inom förlossningsvården igen, men som idag arbetar inom andra vårdområden eller kanske till och med har lämnat vården.

Med roterande tjänstgöring kan barnmorskor i öppenvården arbeta delar av sin arbetstid inom förlossningsvården. På så sätt kan barnmorskor få använda mer av sin breda kompetens, som samtidigt tillför förlossningsklinikerna värdefulla insikter från öppenvården, till exempel från mödravården.

- Vi har ett gott samarbete och jag märker att arbetet som nu pågår uppskattas. De insatser som genomförs nu är sådana som många medarbetare har efterfrågat för att göra arbetsmiljön mer hållbar. Det är glädjande att se det stora engagemanget och att arbetet går framåt steg för steg. Jag träffar många medarbetare, studenter och barnmorskor, och hör att det finns ett intresse för att vara med att utveckla förlossningsvården, säger förlossningssamordnare Nicole Silverstolpe.

En gemensam sommarplanering har startats upp för att täcka upp de luckor som finns i semester- och bemanningsplanering. Så gott som lika många medarbetare behöver finnas på plats under sommarveckorna som under våren. Samtidigt väntas antalet förlossningar sjunka något under årets kommande sommar.

- Vi ser framför oss en sommar där något färre barn föds jämfört med tidigare år, samtidigt som vi fortfarande har luckor i bemanningsschemat för sommaren. Därför fortsätter vi den gemensamma planeringen inför senvåren och sommaren, avslutar Nicole Silverstolpe.