Region Stockholm lägger förslag för framtidens förlossningsvård

Idag har regionledningskontoret lagt ett förslag om framtidens förlossningsvård till regionstyrelsens extra sammanträde imorgon torsdag 11 november. Totalt innebär förslaget en förstärkning av förlossningsvården under åren 2022–2024 med totalt 555,5 miljoner kronor.

I ärendet presenteras också förslag till kommande åtgärder som ska trygga kvaliteten för de födande mammorna och barnen, skapa en bättre arbetsmiljö för medarbetarna och öka möjligheterna för fler med rätt kompetens att arbeta inom förlossningsvården.

Ärendet innehåller redovisning av bakgrundsfakta samt de förslag till satsningar som redan ligger i budget 2022. Samt ett antal förslag till kommande åtgärder:

Förslag till åtgärder

1. Ytterligare insatser behövs för att stärka kompetensen och införa nya arbetssätt som möjliggör en barnmorska per födande i aktiv fas.
  2. Arbetsplatsrotation
    Uppstart: Intern rotation pågår redan hos vissa kliniker
    För att möjliggöra rotationstjänst mellan öppenvård och slutenvård behöver en ny anställningsform utarbetas.
    Uppstart: Första kvartalet 2022
  3. Ökad läkarbemanning för förbättrade flöden.
  4. Förbättrade processer, avser hela graviditetsprocessen
  5. Tydliga kompetens- och karriärmodeller
    Uppstart: Fjärde kvartalet 2021
  6. Handledning och mentorskap
    Uppstart: Första kvartalet 2022
  7. Utvärdera arbetstidsmodellens tillämpning och effekt inom förlossningsvården.
    Uppstart: Andra kvartalet 2022
  8. Uppgiftsväxling - vårdnära servicepersonal avlastar vårdpersonal med uppgifter som patientnära städning, måltidshantering och förrådshantering.
    Uppstart: Pågår