Trygghetschatten kvar efter lyckad testperiod
Trygghetschatten har sänkt tröskeln till att rapportera om otrygga situationer i kollektivtrafiken. Nu är det beslutat att den blir en permanent del av trygghetsarbetet i SL-trafiken.
Trygghetschatten har sänkt tröskeln till att rapportera om otrygga situationer i kollektivtrafiken. Nu är det beslutat att den blir en permanent del av trygghetsarbetet i SL-trafiken.
Från och med torsdag 13 januari stänger SL tillfälligt bussarnas framdörrar för påstigning. Beslutet gäller till en början till den 31 januari.
Trafiknämnden har godkänt genomförandeavtalet mellan Region Stockholm och Stockholms stad för renoveringen av Norra Danviksbron. Avtalet reglerar detaljerna kring fördelningen av ansvar och kostnader mellan parterna. De första arbetena planeras att ta vid 2022.
Trafiknämnden i Region Stockholm har i dag fattat beslut om att förlänga det befintliga avtalet med MTR Tunnelbanan för driften av tunnelbanan. Förlängningen sker i väntan på den nya upphandlingen för tunnelbanans drift från år 2025 och framåt.
Tvisten rörde huruvida SL hade rätt att häva ett avtal avseende leverans av signalsystem. Skiljenämnden har avgjort tvisten till fördel för Hitachi Rail.
12 december avslutas den sex månader långa trafikavstängningen på Kårstagrenen och tågen kör återigen hela vägen till Kårsta.
12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.
Förtydligande med anledning av Svenska Dagbladets artikel avseende ersättning för ökad produktion i pendeltågstrafiken.
Pandemin har slagit hårt mot kollektivtrafiken i Stockholms län. Ett minskat resande har resulterat i lägre intäkter samtidigt som de statliga bidragen inte har räckt till för att täcka regionens kostnader för att köra halvfulla bussar, båtar och tåg i syfte att undvika trängsel. Det är viktigt att nu få tillbaka resenärerna till en trygg, attraktiv och punktlig kollektivtrafik. Det framgår av regionstyrelsens förslag till budget 2022.
För ett år sedan hade de nya tunnelbanetågen premiär i Stockholms tunnelbana. Nu har de nya vagnarna sammanlagt rullat över en miljon kilometer och introduktionen har gått över förväntan. C30, som tågen heter, är rymligare, har fler dörrar, utökad passagerarinformation och är dessutom utrustade med luftkonditionering.
Nobina har fått uppdraget köra SL:s busstrafik i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort från april 2023. Det beslutade trafiknämnden den 19 oktober.
Nu är arbetet med 2022 års tidtabell klar. Den 19 oktober fick Region Stockholms trafiknämnd veta hur trafiken kommer gå nästa år.
Från och med 17 oktober kör Roslagsbanans tåg till Lindholmen. Sedan i juni har tågen vänt i Täby kyrkby. Dubbelspåret är nu klart hela vägen från Vallentuna till Stockholms östra, vilket ger en stabilare trafik på banan. Ytterligare arbeten återstår innan hela sträckan till Kårsta öppnar för tågtrafik.
Onsdagen den 29 september kan alla resa med SL som vanligt igen. Då upphör Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd i kollektivtrafiken.
Den 13 september utökar trafikförvaltningen möjligheten att blippa betalkortet för att köpa enkelbiljett till att gälla även rabatterade biljetter för pensionärer, studenter och ungdomar.
Nu startar Roslagsbanan till city de markundersökningar som behövs för att ta reda på mer om förutsättningarna till den planerade tunneln för järnvägen. Undersökningarna kommer påbörjas i Nationalstadsparken och ger oss underlag till bra planering för rätt läge och byggteknik.
Måndag 21 juni öppnade en ny centralt belägen bussdepå som ska ersätta Hornsbergsdepån. Tomtebodadepån blir störst i Norden och minskar miljöpåverkan genom flera innovativa lösningar.
Biljettutbudet i SL-appen utökas nu med 7-dagars- och 30-dagarsbiljetten så att även de som reser mer regelbundet kan börja köpa sin biljett i mobilen.
SL har under coronapandemin fortsatt att köra så mycket bussar och tåg som det bara går, men många avtal är inte anpassade för det läge som nu råder där till exempel färre än vanligt bör resa med varje fordon. Trafiknämnden har den 9 mars beslutat om nya tilläggsavtal för buss- och lokalbanetrafiken.
Att ta fram tidtabeller för kollektivtrafiken i Stockholm är en årlig process där både kommuner och intressegrupper får tycka till under arbetets gång. I början av december 2021 börjar de nya tidtabellerna att gälla.