Barnmorska – inte ett vanligt jobb

Nu förbättras arbetsmiljön inom förlossningsvården i Region Stockholm för att kunna ge varje barnmorska bättre förutsättningar att göra sitt arbete. I sommar genomför Region Stockholm en kampanj i sociala medier, Barnmorska – inte ett vanligt jobb. Syftet är att berätta om det arbete som pågår för att rekrytera tillbaka barnmorskor som lämnat förlossningsvården.

– I Region Stockholm görs tydliga satsningar. Bland annat är målsättningen att ha lika hög bemanning under sommaren som under övriga året. Tidigare har verksamheterna gjort planerade neddragningar under sommarperioden. Just nu ligger vi på en bemanning på cirka 85 procent och vi jobbar hela tiden med att höja den nivån. Det är en tydlig förbättring, inte minst med tanke på att det förväntas födas färre barn i år jämfört med tidigare somrar. Vi behöver fler barnmorskor till sjukhusen och jag hoppas den här kampanjen kan göra skillnad för framtida somrar, säger Nicole Silverstolpe, regional förlossningssamordnare.

De barnmorskor som återvänder till förlossningsvården kommer att erbjudas ett introduktionsprogram som är individuellt anpassat och sker ute i verksamheten. Barnmorskan kommer förutom den vanliga introduktionen ges möjlighet att gå bredvid en kollega tills hen känner sig trygg i att arbeta mer självständigt.

Vi hoppas att fler barnmorskor kommer att återvända när de ser att de förändringar som görs är många och långsiktiga. Jag är stolt över de framsteg som gjorts och jag hoppas att många tar chansen att komma tillbaka till yrket, fortsätter Nicole Silverstolpe.

Den satsning som görs inom förlossningsvården i Region Stockholm ska leda till ökad trygghet för de blivande föräldrarna, samtidigt som arbetsmiljön för förlossningsteamen förbättras. Arbetet sker inom det åttapunktsprogram som regionfullmäktige fattade beslut om 2021, där en barnmorska till en födande i aktiv fas är en av de viktigaste insatserna.

Förändringsarbetet pågår på alla förlossningskliniker i Region Stockholm och har hittills gett positiva resultat. Under 2022 har andelen kvinnor i Region Stockholm som tycker att de fått sina vårdbehov helt och hållet tillgodosedda under graviditet, förlossning och tiden efter förlossningen ökat med närmare 40 procent jämfört med året innan.