
Under marken bygger Hassan tunnelbana för generationer framåt
Stockholms tunnelbana växer – 18 stationer byggs i den största utbyggnaden på 50 år. En av dem är den nya stationen i Hagastaden, där Hassan Alaridi är samordnande byggledare och leder produktionen på plats - ett viktigt uppdrag som kräver tålamod.
Kortversion
Visa merVisa mindre
Hassan arbetar med att utveckla Hagastadens tunnelbanestation, som beräknas vara klar 2028.
Projektet nådde en viktig milstolpe i oktober när Solnavägen öppnades vid Karolinska sjukhuset.
Hassan betonar vikten av engagemang och att våga fråga för att lyckas inom bygg och anläggning.
Läs mer om vårt arbete med AI
Vägen hit var däremot inte självklar. När Hassan tog studenten 2011 visste han inte vad han ville göra. En moster med bakgrund inom byggbranschen tipsade om en 2-årig anläggningsingenjörsutbildning, som blev starten på ett yrkesliv.
— Jag hade ingen aning om vad bygg var för något till en början. Men sen när jag gjorde min första praktik som biträdande arbetsledare, det var då jag tyckte det var kul. Och sen dess har jag nog inte haft någon tråkig dag överhuvudtaget. Jag tittar aldrig på klockan när jag slutar.
Tolv år senare har praktik blivit verklighet, och Hassan arbetar idag med utvecklingen av Hagastadens tunnelbanestation, där tågen börjar rulla 2028.
— Det är ju väldigt kul det vi gör. Vi är skattefinansierade så man känner ett ansvar mot alla medborgare. Bara vår entreprenad är på 2,5 miljarder kronor - det är inte lite pengar. Då känner man ett ansvar att leverera något bra, till ett bra pris och med rätt kvalitet.
I slutet av oktober nådde projektet en viktig milstolpe.
— Då öppnade vi upp Solnavägen precis vid Karolinska sjukhuset, den har varit avstängd i över tre år när vi har byggt biljetthallen under jord. Nu har vi fyllt på med krossmaterial och sent en natt asfalterade vi sista sträckan. Nu är tre körfält öppna igen, och det är en jättestor milstolpe i projektet, säger Hassan.
En vanlig arbetsdag varierar beroende på var i produktionen projektet befinner sig:
— Vi sitter på projektkontoret, har möten med entreprenörer och andra intressenter, men är också ute på plats i produktionen. Vi ser till att entreprenörerna följer kontrakt och bygghandlingar, gör stickprovskontroller och genomför syner tillsammans med dem. Om problem uppstår planerar vi nästa steg tillsammans, säger han.
När man jobbar med berg gäller det att alltid vara beredd att tänka om och prova nya lösningar. Hassan berättar om bygget av ett schakt mitt på Karlbergsvägen, där man började med att såga bort berget, för att påverka omgivningen mindre. Men en massiv bergkloss, cirka 8 meter bred, 5 meter lång och 15 meter djup satte sig på tvären och fastnade i schaktet.
— Vi fick spränga flera gånger innan den till slut föll ner i tunneln under och vi kunde transportera bort berget.

Hassan vill också ge perspektiv på tunnelbaneutbyggnaden i stort:
- Vi bygger 18 stationer, vi förlänger Grön och Blå linje och bygger en fristående Gul linje. Många stationer är mitt i stora stadsutvecklingsprojekt, som Slakthusområdet, Älvsjö, Barkarbystaden och på Sicklaön i Nacka. ”Min” linje har trafikstart 2028, men gula linjen är precis i början. Tunnelbanan kommer att fortsätta byggas ut i minst tio år. Och dessutom pågår utredningar om ytterligare utbyggnader. När han får frågan om vilka egenskaper som krävs för att lyckas inom bygg och anläggning lyfter Hassan två saker: vilja och att våga fråga.
— Har du de två egenskaperna finns det inga begränsningar för vad du kan nå. Du måste vilja, vara intresserad och vilja lära dig ute på plats. Prata med alla projektmedlemmar och vara engagerad. Har du de egenskaperna kan du bli väldigt, väldigt duktig på ditt jobb.
Vad betyder det för dig att vara med och bygga något som kommer att göra skillnad för framtidens stockholmare?
— Det är väldigt kul tycker jag. Det är något jag är stolt över, att kunna berätta för nära och kära att jag är med och utvecklar samhällsbyggnaden i Stockholm.
- Uppdaterad: 10 november 2025