Region Stockholms Logotyp

Befolkningsstatistik kvartal 4, 2023

Detta är en rapport av Region Stockholm.
Uppdaterades: 29 februari 2024
Tillbaka till Region Stockholm

I denna rapport presenteras statistik om befolkningsutvecklingen i Stockholms län. Rapporten uppdateras kvartalsvis med ny befolkningsstatistik som hämtas från SCB. Syftet med rapporten är främst att ge en så aktuell lägesbild som möjligt över befolkningsutvecklingen i länet genom att visualisera den tillgängliga månadsstatstiken.

Befolkningen i länet

I detta avsnitt presenteras statistik över utvecklingen av både folkmängden och folkökningen i länet.

Folkmängd

I december 2023 var folkmängden i Stockholms län 2.45 miljoner.

Folkmängd per månad, Stockholms län

Källa: SCB. OBS! Bruten skala.

Folkökning

I december 2023 var folkökningen i Stockholms län -779 personer.

Folkökning per månad, Stockholms län

Befolkningsförändringar

I detta avsnitt presenteras befolkningsutvecklingen i Stockholms län per månad. En region kan växa på två sätt. Genom födelseöverskott (fler föds än dör) eller genom flyttningsöverskott (fler flyttar in än ut). Flyttningsöverskottet kan i sin tur delas upp i inrikes flyttningsöverskott och invandringsöverskott.

Nettoförändringar

I december 2023 var födelseöverskottet 276 personer, flyttöverskottet gentemot övriga län i Sverige -476 personer, och invandringsöverskottet -414 personer i Stockholms län.

Nettoförändringar per månad, Stockholms län

Födda och döda

I december 2023 föddes 1 880 personer, medan 1 604 personer avled i Stockholms län.

Födda och döda per månad, Stockholms län

Inrikes flyttningar

I december 2023 flyttade 2 712 personer in till Stockholms län från övriga län i Sverige, medan 3 188 personer flyttade från Stockholms län till övriga län inom Sverige.

Inrikes flyttningar per månad, Stockholms län

Utrikes flyttningar

I december 2023 flyttade 1 610 personer in till Stockholms län från länder utanför Sverige, medan 2 024 personer flyttade från Stockholms län till länder utanför Sverige.

Utrikes flyttningar per månad, Stockholms län